Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
Linjen
0

Fäller sommartid och är trött?

Min ena kanin fäller precis nu. Har inte märkt att hon fällt tidigare (i höstas eller i våras) Hon verkar även lite trött idag, annars har hon varit normal tills idag. Är det normalt att fälla mycket mitt i sommaren? Kan dom bli trötta av fällningen? Eller är det större risk att det är något annat som är fel och fällningen är ett symptom på det? 

Hon är ett år och jag köpte henne förra sommaren. Tyvärr har hon en missväxt tandrot som påverkar tårkanalen på ena ögat (ej infekterad enligt veterinären, då hon är röntgad och kollad för ca två månader sedan), så jag blir lite nojjig så fort hon inte verkar helt ok. Berätta gärna allt ni vet om fällning då jag inte kan så mycket om detta. Har aldrig haft kanin tidigare så jag har ingen erfarenhet av det.

emms
0

Min kanin fäller också just nu, hur mycket som helst haha. Och han är med lite segare än normalt. De kan ofta bli lite tröttare när de fäller som värst.

Men har hon problem med tänder så skulle jag hålla henne under noggrann uppsikt. Ge henne bara mat som slipar tänderna extra bra nu, ifall att det inte är pga fällning

Havre ska vara bra vid fällning, skapar ett slem i tarmen som motverkar förstoppning. Min får lite havre nu när han fäller som mest.

Emma

[Indii]
0

Min hona fäller också nu, och har gjort det i närmare två månader, så det börjar bli lite tröttsamt. Börjar undra om det har med att göra att hon kastrerades tidigare i våras. Persilja ska vara bra att ge vid fällning eftersom det ger tillskott av b-vitamin. Du kanske kan prova det?

Linjen
0

Tack för era svar. Då känns det inte som att jag behöver oroa mig för själva fällningen. Var lite orolig för förstoppning idag, men hon piggnade till i kväll och hade pluttat lite i lådan. Persilja och havre var bra tips?, det ska jag ge henne. 

Tandproblemet är tyvärr permanent, så det är troligen något man måste kolla direkt om hon blir sjuk :(