Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5215 ggr
ninor
0

Para vilka färger etc

Jag kan i stort sett ingenting om vilka färger man ska para för att få fram specifika färger etc. Någonting jag gärna skulle vilja lära mig. Någon som vet hur man kan gå till väga? Någon bra internetsida?  Jag har läst på http://kaninfarg.se men fattar fortfarande nada 😂

Och en specifik fråga: Vilka färger/teckningar ska man para för att få fram otter i diverse färger? Parar man två med den teckningen fattar jag ju att det med största sannolikhet blir någon otter, beroende på vad som finns bakåt i släkten. Men om man bara har en otter t.ex. vad kan man då para med? 😎😛

[RC1393]
0

Då ska du para med en kanin som inte är viltfärgad, det vill säga att du ska para med svart, blå, madagaskar osv. För svart har du då genkoden A_ B_ C_ D_ gg. Otter svart har samma genkod förutom g:na, som är go_istället. Stor bokstav är dominant över liten och bokstav upphöjt till något är dominant över liten bokstav, G>go>g. Stort G står för viltfärgad, viltgrå med genkoden ovan. Hoppas det gjorde det lite klarare i alla fall, jag är lite halvtaskig på att förklara😃

Irmelinis
1

Det är lätt om du lär dig vilka färger som hör till vilt och vilka som hör till enfärgat. Sen får man titta på massor med bilder på de olika färgerna för att memorera hur de ser ut i verkligheten. (finns massor med gamla trådar under "färger, teckningar och raser" där folk frågar om färger, där kan du lära dig mycket)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ninor
0

Troooor att jag hänger med.. Och visst räknas zobel/siames/zobelsiames till "vilt" ? Med andra ord inte enfärgat?

Irmelinis
0

En otter kan du para med alla färger som inte har "randiga hårstrån" 😃 utan som är genetiskt enfärgade, som svart, havana, egern, blå, madagaskar, isabella, kanel, beige, zobelsiames m.m

Det beror på om du vill ha färger som är godkända till utställning eller inte, det är inte alla otter-varianter som är det. 

Du kan också para med en enfärgat brokad/manteltecknad eller en zobel (zobel-anlaget kan sedan bleka otterfärgen till vit och teckningen blir white istället) som på mina white zobel blå.

Parar jag min white zobel blå med enfärgad blå (utan zobelanlag) så kan det bli otter blå.

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

Här ser du, alla chinchilla räknas som vilt, t.ex 
alla zoblar står under "enfärgat" 

http://www.kaninfarg.se/alocus.htm

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

Och här har du min nybörjar-tråd, jag är inte så bra på detta själv ännu 

http://kanin.ifokus.se/discussions/56081997ce12c427ac00208a-farggenetik-for-idioter?4d712496b9cb462141046e68-2

www.alrunans.weebly.com/

ninor
0

Spännande det här med färger… Vet att jag frågade här inne innan min första kull över vilka färger det kunde tänkas bli på ungarna. Fick svaret att de troligen skulle bli svarta, alternativt svart otter.

Föddes fem små. EN svart, tre japantecknade och en viltgrå 😂

Nu inser jag ju att det måste ha varit pga mamman som var viltzobelsiames med japanteckning, dock var detta redan känt när jag fick höra att de skulle bli svart otter/svarta små bebbar… :-)

ninor
0

Det här med genkoder är ju ett kapitel för sig.

Tänker jag rätt om jag säger att Elliots genkod är följande (svart otter): A_B_C_D_g°_ ???

Och Hermione som är gul/svart japantecknad, är hennes genkod då denna?? A_bj_C_D_gg

Påverkas genkoderna något om jag säger att Elliots mamma var helsvart, och pappan svart otter? 

Och påverkas Hermiones genkod om hennes pappa är Elliot (se ovan), och hennes mamma viltzobelsiames med japanteckning, mormor japantecknad zobelsiames och morfar zobelsiames?

ninor
0

Och en till fråga:

Vilka färger skulle det kunna bli om man parar en viltgrå (osäker på vad som finns bakåt ännu) alternativt en svart otter med en white zobel brun wienertecknad, med följande gener?

e: vit rödögd (e kanel, ee kanel, eu kanel/havana // u egern otter, ue havana otter, ee brun/gul japan)

u: white zobelsiames blå (e vitblåögd, u siames blå)

Peak303
0

#7 Viltzobelsiames med japanteckning blir siames/svart japantecknad, sen om den är vilt eller enfärgad brukar man aldrig säga i färgen. :) 

#8 Vilka färger har deras föräldrar? :) 
Om du radar upp med u. uu. ue. e. eu. ee. :)

Kaninen U är följande "anan bb CC dd gog Xx" (med tanke på att ue är vbö så måste ungen vara WT. 
Kaninen E är svårt att säga vad den är för färg men den bär (möjligen är "synlig") gul, brun och blå, sen om den är otter eller inte vet man inte. 

Med den viltgrå (om den är ren) blir bara viltgrå.
Med svart otter (om den är ren) bara svart otter.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ninor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ang föräldrarnas färger i #8 så står dem ju där. 

Men Elliot:  e: svart otter / u: svart (vet ej längre bak)

Hermione: e svart otter, ee svart otter, eu svart. // u viltzobelsiames, uu japantecknad zobelsiames japantecknad, ue zobelsiames

Det är ue på bilden. :)

Peak303
0

Elliot "A_ Bbj C_ D_ gog" (eftersom han fått en japan unge)
Hermione "Aan bjb C_ D_ Ggo" (tror hon är Ggo, du kanske har en bild på henne? )

Zobel japan eller zobelsiames med japan heter: Siames/svart japantecknad

-'  Malin Hultman

ninor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är Hermione:

Peak303
0

Tycker hon ser ut att vara viltjapan och då stämmer det med G sen om det där efter är go eller g är egentligen svårt att säga. jag gissar dock på "Ggo". :)

-'  Malin Hultman

ninor
0

Dum fråga kanske men hur ser man skillnad på japan och viltjapan? :) Tack för all hjälp förresten!

Peak303
0

Enfärgad: http://www.kaninfarg.se/images/farg.gulsvartjapanen.jpg

Viltfärgad: http://www.kaninfarg.se/images/farg.japangulsvart6.jpg

Man kan säga lite som så, en enfärgad kan se ut som en madagaskar med japanränder och har då ex slöja. En viltfärgad ser ut som en viltgul med japanränder och har ex viltzoner. :)

-'  Malin Hultman

ninor
0

Ny fråga till er som är så bra på färger 🌺

Vilka färger skulle eventuella ungar från dessa kaniner kunna få?

HANE: Satin RB, kanel WT

E: Satin RB, kanel brokad

EE: Satin RB, kanel siames

EU: Satin RB, havanna WT

U: Satinrex, gul/brun japan WT

UE: Satinrex, gul/brun japan WT

UU: Satinrex, kanel WT

HONA: Satin, white svart WT (eventuellt RB)

E: Satin, vit rödögd

EE: SB, kanel (föräldrar: havanna wt + kanel wt)

EU: Satin, egern otter (föräldrar: havanna otter + brun/gul japan wt)

U: Satin, siames blå

UE: vit blåögd

UU: sallander

Att det blir satin WT är jag med på, och eventuellt RB beroende på om Penny bär på det eller ej. Dock helt lost på vilka färger det kan bli.

tiger tok
0

"Trådkapning" kanske? Men hur parar man för att få fram japantecknat? Och Japan brokad och allt annat som är något med Japan teckning!