Bonda innan eller efter kastrering?
Har två dvärgvädurar som vi så småningom ska bonda. En hona på snart 3 månader och en kastrerad hane på 10 månader. Min undran är om vi bör vänta med bondningen tills honan blivit kastrerad eller om vi kan försöka med så fort vi känner att hon vuxit till sig lite mer (någon månad till kanske?). Har läst någonstans att honor kan ändra doft när de kastreras så att hanen inte känner igen henne och man måste göra en ny bondning. Vill minimera stressen för de båda så mycket jag kan, men samtidigt att de ska kunna njuta av varandras sällskap så snart som möjligt. Om de går ihop dvs ;)
Mina bondade direkt och det var inga problem efter honans kastrering heller. Blev dock tvungen att kastrera henne när hon blev könsmogen då hon började rida på hanen osv.
Om du ändå planerar att kastrera honan så hade jag nog väntat tills efter dess för säkerhets skull.
#1 Skönt att det gick bra för dig och att det inte var några problem efter kastreringen. Lät du dom vara tillsammans direkt efter ingreppet då, eller fick hon bo själv under läktiden? Om jag skulle bonda dom innan, är hon för ung för att stå upp för sig själv? Storleksmässigt är det inte enorma skillnader (klart hon är något mindre). Hon är en väldigt tuff och nyfiken tjej i personligheten. Han är lite enstörig och envis.
#2 Under en perioden var hanen helt frigående och hade en bur i köket där han åt, gjorde sina behov etc. Honan hade en bur i mitt rum och var alltså inte frigående utan de släpptes ihop när någon var hemma (pga honan älskar att tugga på saker).
Efter kastreringen så fick honan vara själv ett tag, de fick bara hälsa på varandra medan hon satt i mitt knä etc. Detta för läkningens skull samt att hon uppenbart hade ont.
Jag bryr mig personligen inte så mycket om själva åldern vid bondning. Vill du bonda dem innan så prova! Ser det ut som att hon inte kan stå upp för sig själv så är det ju bara att avbryta och vänta ett tag till.
#3 Smart att ha henne i knät så de fortfarande kunde nosa på varandra :) Tack för svaret!