Suck, hopsläppet gick inte bra.
För några veckor sedan fick vi oväntat tillskott - min man blev från bilen vittne till hur en kanin blev dumpad från en annan bil och han körde såklart dit och tog upp den chockade stackaren. Den fick sitta i en innebur i vardagsrummet de första dagarna så den fick landa lite och vi kunde hålla kolla på såret den hade på nosen. Därefter gjorde vi ett provisoriskt boende med utebur och Hage en bit från det stora hägnet där våra egna kanier bor (hankastrat med hona). Den nya hittekaninen är en hona och efter en tid breddade vi den nyes Hage så den gick ända fram till våra egnas hägn. De har alltså kunnat nosa och umgås genom gallret utan att kunna nå varandra att bitas.
Eftersom det verkat bli lugnt mellan dem nu, inga aggressioner genom gallret, bara grävande och nosande, så provade vi hopsläpp idag i en nyuppsatt Hage på helt neutral mark. Det gick inte bra. Honorna rök ihop gång på gång och pälstussarna flög. De verkade inte ens vilja försöka att hälsa på varann utan flög på direkt. Både jag och min man var med i hagen och försökte avleda och styra upp lite, men tillslut fick vi avbryta.
Det känns så trist och jag vet inte om vi vågar prova igen. Det kan ju ibland ta riktigt lång tid att få honor och samsas, och samtidigt är jag så rädd att harmonin mellan mina egna ska bli lidande. Hanen är mitt allt och han är 8 år i år och jag vill inte riskera hans hälsa med alltför mycket stress och oroligheter i hägnet. Och samtidigt vill jag ju såklart att den nya hittekaninen ska få en tillvaro med utrymme och sällskap så som mina egna har det. Usch, vet varken ut eller in just nu…🤔
Jag har samma problem… Har en hona och en hane (båda kastrerade) som är bästa kompisar, 4 och 5 år gamla. Har även en okastrerad hona på snart 4 månader. Hon och hanen kommer överens, men honorna gör det inte. Den äldre honan försöker bitas etc genom gallret och när jag provat att släppa ihop dem flyger det päls..
Vet inte riktigt om jag har något tips? förutom att låta det ta tid. Låta dem vänja sig vid varandra, kanske dela leksaker, byta toalådor etc? Honorna vaktar ju revir på ett annat sätt än vad hanarna gör.
Fy vad hemskt! Hur kan man bara dumpa ett djur sådär?! Vad himla tur att ni såg det!! Och fint att ni tar hand om henne som er egen:)) Ja det är knepigt när dom bara flyger på varandra sådär:(( fast det behöver inte betyda att dom är omöjliga att bonda, men troligen kommer det att ta tid, och vara påfrestande för alla inblandade. Gjorde själv en jobbig bonding nyligen mellan Kasper och Molly:/ Jag tycker att det är svårast när dom är aggressiva mot varandra. Blir lätt skador. Vi fick göra ett veterinärbesök för att Molly spöade upp Kasper:(( hon fick in en klo i ögat på honom, det gick snabbt och jag hann inte riktigt med:/ Jag hade stor hjälp av att läsa engelska sidor om bonding, och försökte lösa problemen vartefter. Jag bestämde mig bara att nu j*vlar ger jag inte upp, fast jag var nära flera gånger. I ditt fall har du ju dock en tredje kanin att ta hänsyn till. Spontant tänker jag att det vore lugnast för alla tre, och speciellt din äldre hane om han fick bo ostört med sin hona. Det är kanske inte realistiskt för er, men har du möjlighet så tänker jag att du kunde ta en kastrerad hane till så att den nya unga argbiggan får en egen vän:) ?