Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 540 ggr
Elsaharr
0

Få kaninen att äta hö?

Nu under sommaren får Zingo ingen pellets, då det inte behövs för hullet. Han har fri tillgång till Hage under hela dagen, då den är i anslutning till buren. Problemet är då att han inte väljer att äta höet som serveras (som han i vanliga fall älskar) utan äter bara av gräset i hagen. På natten finns det även tillgång till gräs och äter också då bara gräs. Vad kan jag göra för att han ska äta höet?

Zingo ;D

elsa02
0

Eftersom att han får äta gräs så behöver han inte ha hö, det är ju torkat gräs. Lägg in hö ändå om du vill om han blir sugen. ;-) Lägg in lite pinnar så han ändå slipar tänderna, för de gör han inte lika mycket med gräs eftersom att det är mjukare.

Det kan dock vara mysigt med halm. Min kanin älskar att bädda och krypa in i halmen.

Wilma140
1

Om det är grovt gräs behöver han inte ha Hö. Men om det är vanligt "gräsmattegräs" behöver han ha Hö dels för att slipa tänderna men också för att han ska få i sig tillräckligt med fibrer! Du kanske kan göra så att han inte har tillgång till gräs på natten eller lägga höet löst istället för att ha det i höhäck. (Funkar på mina) om han inte har ätit Hö på länge kan det ha blivit liggande i höhäcken. Mina vägrar äta Hö som legat i solen för länge. Du kan också göra leksaker med Hö i! Lycka till:)

Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"