Cora är större än Charlie
Cora är snäppet större än Charlie, fast båda är dvärgvädurar. Är det vanligt bland den rasen eller är hon kanske ingen ''dvärg''?
Alla dvärgvädurar är dvärgvädurar. Det är en s.k dvärgras (väger oftast under 2kg) och har inget att göra med en dvärggen eller dylikt. Har alltså inget med rasen att göra, utan kan ske inom alla raser. Beror även på hur föräldrarna sett ut. Har en förälder varit mindre och den andre större så kan ju en unge ärva t.ex mammas lilla kropp och en annan unge pappas stora. Det finns alltid avvikelser i raser. Jag har t.ex haft en holländare som var alldeles för liten för sin ras, men det betyder ju inte att hon inte är en holländare längre. Dessutom, om de är ungar och fortfarande växer så växer kaniner väldigt individuellt och i sin egna takt.
Not your mom, not your milk.
#1 Okej. Förlåt för att det låter korkat, men har aldrig haft dvärgvädurar innan, r faktiskt lite ovan med kaniner, men är lite van vid att hannen brukar vara större, eftersom Charlie är 2 år & hon är yngre, men det du säger kan nog stämma.
Som #1 säger, finns olika storlekar inom rasen. Min minsta väger t.ex. 1,1 kg och min största 2,2 kg, min största är alltså dubbelt så stor som min minsta, men de är ändå bägge rasrena dvärgvädurar. Ska tilläggas att de även har samma mamma dessa två, men kommer från olika kullar.
Cora är från en djuraffär & jag köpte Charlie från en uppfödare, och jag fick inga papper som berättade mer om Cora, men med Charlie fick jag papper på hans stamtavla & annat. Har lärt mig nu att nästa gång hag ska ha kaniner, köp bägge fån samma uppfödare, fast känner mig korkad att jag inte tänkte på det innan 😕