Innekaniner ute - när är det ok?
Vi har 2 kaniner (dvärgvädur + korsning hermelin/dvärgvädur) som har bott inne sedan vi adopterade dom i augusti. Innan bode hon ute och han i ett stall/lada. Nu när våren kommer vill vi gärna låta dom vara ute lite på dagarna, och jag undrar när det är ok? Vi bor i Stockholm, och i påsk skall det bli ca 6-7 grader. Om det då är soligt och inte blåser för mycket, är det då ok att ha dom ute ett par timmar? Dom har en utebur som knappt har använts, och gallerhage runt. Vi kommer köpa någon form av nätsom tak och sätta fast. Eller är det för tidigt, bör vi vänta tills det blir varmare?
Det är helt okej! Jag har mina ute på vintern i minusgrader också, några timmar mitt på dagen brukar funka. Bara de har ett torrt krypin (kaninhus, transportbur, koja) att gå in i om de skulle frysa, så går det bra 👍
Dock ska man inte lämna dem ute på kvällen-natten förrän det blivit runt 10 grader varmt nattetid. Och då i en rovdjurssäker bur/hage så klart 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack, då kör vi! Skall bli himla kul att se dom ute igen, det finns ju redan grönt gräs att äta. Och sedan alla ljud och dofter etc… 😄
Det låter jättebra! Ibörjan kan du ha dem ute lite kortare stunder så dem får vänja sig lite med kylan/solen. Se till att det finns en plats där de kan värma sig och ha skugga när solen kikar fram. Jag gör likadant med min kanin, på loven när vi är på landstället är han ute nästan hela dagarna. Han älskar det! :)
Ja några timmar är OK, gör jag med mina :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har vi haft kaninerna ute nästan varje dag under några veckor. Vardagar ca kl 18-22, fre-sön från förmiddagen till ca 20-21. Det ser ut att gå jättebra. Har dock inte vågat ha dom ute en hel natt än. Är rädd att dom skall frysa, bli rädda/oroliga etc. Säkert jag som är jättefånig, men… Dom har ju bott inne helt sedan augusti, så dom har väl tunnare päls än kaniner som har bott ute? Varmt har vi det också, med vattenburen golvvärme… Senaste tiden har jag haft fönstret öppet i deras rum på natten så att dom skall vänja sig till lite svalare temperaturer när dom sover. Men måste ju börja ha dom ute på natten snart, eftersom dom skall bo i utomhusbur på "kaninhotell" i 6 veckor från direkt efter midsommar. Nu kl 21:30 är det 14 grader. Skall bli som kaldast 11 grader vid kl 3-4 i natt, ingen vind, inget regn. Dom har ett oisolerat litet hus som är upphöjt på "ben". I huset ligger en tjock "vetbed" på golvet. Utanför har dom en Hage med galler både som tak och golv, rovdjurssäker. Över delar av hagen ligger en presenning som sol- och regnskydd. Vad säger ni, är det bara att låta dom vara ute hela natten nu i natt? Eller bör jag gå upp och titta till dom under natten? Eller vänta tills det blir varmare på natten?
När jag hade min föra kanin fick han alltid komma ut på sommaren i sele eller gå lös. Han stannade kvar där han var. I sandlådan och det tyckte han om. Han var en inne kanin.
#5 Det låter jättebra! Det kommer säkert gå galant. :D
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Nu har dom sovit ute 3-4 gånger, och det har gått jättebra. Dom verkar trivas hur bra som helst. Så nu är dom klara för att flytta på kaninhotell till helgen!