Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 661 ggr
Kanin123123
0

Personkemi mellan kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det har snart gått 2V sen vi kastrerade vår hane, han har fått flytta in till samma rum som honan är i men är separerad från henne med en Hage. Vi tänkte börja bonda de om 3V. Tänkte kolla med er som har bondat kaniner om det verkar som att personkemin mellan våra kaniner verkar bra? Honan var mer hyper från början men har lugnat ner sig nu. De lägger sig bredvid varandra och slickar på varandra genom gallret. Hanen kissar o bajsar dock utanför sin bur ibland och någon gång har honan svarat med att lägga en kissfläck hon också xD

Trebit
0

Jag tycker det verkar positivt, att det inte är någon aggression genom gallret och att de vilar tillsammans är ett bra tecken. Att kissa/lägga pluttar är ju en form av att markera revir, så de kommunicerar nog och markerar 'det här är mitt' 'det här är jag'. Är hanen nyligen kastrerad också så är det inte helt ovanligt att han blir mindre rumsren en stund. Beroende på hur gammal honan är (hon ser lite mindre ut? Kanske en synvilla, antar att hon är den till vänster.) så kan deras relation ändras om/när hon brunstar, så det kan vara bra att tänka på.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kanin123123
0

Jo honan är mindre, hon är snart 6mån medan hanen är 1år. Honan verkar vara brunstig för hon gör konstiga gris ljud ibland xD men vi kommer nog kastrera honan innan vi sätter ihop de och låta henne läka 2V :)

Trebit
0

#2 Det låter som en bra plan! Jag skulle nog låta henne läka lite mer än två veckor, då honor kan vara ganska medtagna efter operationen, som är ganska mycket större än på en hane. Se till att det har läkt ordentligt innan ni sätter ihop dem, så att hon inte råkar dra upp något i såret om de skulle bråka. Att de jagar och rider på varandra är väldigt vanligt när man sätter ihop kaniner, och det är inte heller fel att de gör det, men det kan vara lite påfrestande för kaninerna.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kanin123123
0

Ok tack för tipset! :)