Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1607 ggr
[fin_kanin]
0

Nattaktiv kanin...

Hej! Jag har ett sk problem. Pigge är ute många timmar per dag, särskilt på kvällen. Tyvärr har han en period då han bajsar i sängarna ofta, efter kanske 20 minuter hoppar han upp, sätter sig och börjar plutta. Fort som attan lyfter jag in honom i buren, kanske 20/40 min senare släpps han ut igen. Och så börjar det om… På kvällarna är han ute mycket då han blir väldigt pigg då. Sen när jag ska gå och lägga mig börjar han röja lite i extra i buren, äter hö, gnager på pinnar, dricker, helt normalt. Sen, när han är färdig med sina rutiner, sätter han sig och gnager galler, självklart alltid på samma ställe. Då kanske klockan är 3 på natten, vad vet jag. Jag vaknar, ryter åt honom att sluta, utan resultat;(. Sen ger jag mig, öppnar buren, han hoppar ut skuttar omkring lite i mitt rum, hoppar upp i min säng, jag vaknar, puttar ner honom eller stoppar in honom i buren utan att stänga. Han sitter kvar där inne, vilar max (!) 15 minuter. Han hoppar ut igen, skuttar upp på mig, biter i mitt hår, drar som en galning. Tar in honom i buren, han hoppar ut, puttar ner allting från mitt skrivbord, bajsar i sängen. Gah!!! Han är ute mer på natten än på dagen. Och hur mycket sömn får jag?! Dagen efter kan jag öppna buren vid 7, då kommer han inte ut på hela morgonen. Ja, han blir aktiverad. Går ut med honom i sele, hoppar, trixar mm. Snälla, ge mig tips? och råd. Vad ska jag göra? :)

[Melbun]
1

Hade försökt lösa så att han kan vara ute hela tiden, även på nätterna. Mina är som mest aktiva vid den tiden med, lite runt 4-6 också vilket ju är helt normalt om man är kanin. Nu har jag mina lösa inomhus 24/7 och jag tycker de har blivit lugnare, hittar inte på så mkt hyss längre.

frejaspluto
0

Kan du inte ha jan frigående 24 om dagen och ha han i buren viss tillfällen? Kaniner är nattaktiva djur. Jag är väldigt kosekvent person. Jag hade så som du min dotter kunde inte sova pga att hon hörde honom heeeela tiden under en viss tid. La han i buren så fort han röjde på nätterna. Så gjorde jag ca två veckors tid nu ligger han och går runt vardagsrum och kök har han fri tillgång till. ( hela lgh om han inte vore så feg och gå på golvet halt för honom plus att jag vill inte ha mattor överallt. Han är nöjd ändå 😊) Han vet vad som händer. Det därför han är tyst på nätterna. Man kan lära kaniner mer än vad man tror själv. Man måste vara kosekvent och ta kanin på bar gärning och säga inte springa på nätterna. Som vi människor., tagen på bar gärgning. Då gör man inte om det. ( när det gäller barn speciellt ) Nu har han sällskap av hund också. Dom ligger brevid varandra.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Frosstis
0

Flytta ut honom eller lägg filt över buren

Katniss
0

Testa att täcka burgallret med något (minns inte vad det var, något som luktar illa iaf, typ som ättika (men dubbelkolla att det är ideligt för kaniner först)) och se om han fortsätter bita på gallret

R.I.P. Anton 💔

[fin_kanin]
0

#4 o 1 Jo, jag skulle ju gärna vela det, men får tyvärr inte det för föräldrarna. Men vi ska snart bygga om, och jag ska försöka inreda mitt rum så att han kan springa fritt, bara det där med sängen. Att han kissar och bajsar så fort han får chansen, och isåfall kan jag ju inte hålla koll på honom när jag inte är hemma. #3 Flytta ut honom, inget alternativ. Han är ute på sommaren i uteburen hela dagarna😀 #4 Vad bra! Det ska jag testa inatt! Tack😀

Frosstis
0

Men lägg en filt över buren det funkade för mig

aliiciaj
0

Hade hamstrar förut som gnagde galler och sprang i hjulet så det lät högt på nätterna så jag inte kunde sova. Då skaffade jag öronproppar av silikon och de fungerade så bra! Så rekommenderar dig att gå till ett apotek och köpa silikonöronproppar :)

[fin_kanin]
0

#6 Ja, jag gjorde det inatt:) Funkade faktiskt jättebra, han väckte mig "bara" 3 gånger, förbättring iallafall!:) #7 Det ska jag absolut göra, tack! :)

[MiraForever]
0

Du kanin sätta kompostgaller runt di säng så han inte hoppar upp och bajsar i sängen