Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 648 ggr
myssaan
0

Gräver så jag blir tokig!!!!

Mina kaniner bor i två olika rum, de är frigående och det går jättebra tills de blir uttråkade och på riktigt försöker GRÄVA sig ut genom dörren! De kan inte vara ute samtidigt på grund av bråk men finns det något jag kan göra??? Tack på förhand

Klaaraa
0

Hmm, gräving är ett naturligt beteende. Du kan köpa en låda till dem och fylla med sand. Då kanske de gräver i den istället. 

Mina kaniner går i hagar utomhus. förut grävde dem sönder gräsmattan. Men sedan jag satte dit lådor med sand så gräver de där istället :)

[thildaaaa]
0

När jag gav min kille grävlåda då börja han gräva ännu mer… Blev helt tokig när han grävde hela nätterna… Till slut fick han flytta ut i en stor bur och är mycket lugnare och nöjdare haha :) jag tror att det är utrymmet som kan vara i alla fall en av orsakerna till sånt där evigt grävande rakt i golv eller burbottnar. Det är dock väldigt svårt om man inte har möjlighet att utöka ytan… Jag kunde inte ha en större innebur för att de helt enkelt inte fick plats, så han fick flytta ut :)

frejaspluto
0

Skaffa en låda med sand i det har vi hemma. Han älskar det! Han är där minst en till flera ggr om dagen. Det är svalt också. En vanlig låda från Ikea, Jysk Mio eller hur man vill ha det med vanlig sand .vi har grind underlag så vi slipper Sand på golvet sen låda.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

myssaan
0

Jag tror inte att det är att de vill gräva lika mycket som att de vill ut till oss i resten av lägenheten när de blir less på att vara i sina rum :(

frejaspluto
0

Då får du tänka om med fantasi, kaniner älskar och gräva ( deras natur) aktiviter. Våran kanin är superlugn. Dom kan göra detta av rastlöshet .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Twix*
1

som sagt är det kaninernas naturliga beteende och det får man räkna med när man skaffar kanin, säger som övriga att en grävlåda är bästa lösningen

CelsiusT
0

Det går inte att ha dubbla galler istället för stängd dörr? Så kaninen ser ut till er andra.

Medarbetare på westernridning.ifokus