Dvärg hare eller Hemelin kanin?
Vilken ras? föredrar ni bäst och varför?
Vilken av dom raserna är en barn kär kanin?
Dvärghare är ingen barnkanin. Utan en kanin för mer erfarna kaninägare, om ens det ( vissa fall) ! Absolut ingen kanin för barn.
Hermelin är inte heller någon ras jag skulle rekommendera som barnkanin. (Efter de jag träffat) Då jag upplever hermeliner som ettriga, nervösa och rädda för snabba rörelser och höga ljud. Nu säger jag inte att alla är så, men de jag mött hos uppfödare har varit sådana i alla fall.
Barnkanin ser jag mer som ex Dvärgvädur i de olika pälstyperna, lejonhuvad dvärgvädur och holländare.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Ok! Har en kanin nu och är 12 år gammal. Min kanin är 2 år. Och så räknar vi med att hon kommer bli 6 år gammal. Då är jag sexton år. Kan d nå av dom här kaninerna vara ett alternativ för mig?
Kan en kanin som är blandad mellan Hermelin och dvärgvädur vara trevligbarn kär kanin?
Visst kan en hermelin/dvärgvädurs korsning fungera. Men personligen hade jag undvikt hermelin över huvud taget. Hade en lejon/hermelin korsning tidigare som var så orolig i sig själv som alltid spände sig så fort det lät något.
Jag föredrar dvärgvädurar eller vädurskorsningar för hoppning.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag som uppfödare av dvärghare och belgisk hare säger såhär: Ingen av raserna är en bra nybörjar kanin, det finns en anledning till att jag har satt en 18års gräns på mina köpare för rena harar. Speciellt dvärgharar - dom är INGA barnkaniner. Visst satan är dom trevliga - om man hanterar dom rätt. 99% av gångerna man hanterar dom(gäller både dvärghare & belgisk hare) gillar dom inte att bli hanterade. Dom gillar inte att bli klappade och vaktar hemskt mycket i buren. En unge vi hade vaktade i buren från 3v ålder. Dom är inte aggressiva, rasen bara är sån. Och vid brunst/vår-sommar ska vi inte tala om. Dom e som varulvskaniner :P Dvärghare är väldigt snygga, men jag skulle aldrig i mitt liv sälja eller ens säga till någon utan MÅNGA års kaninvana att skaffa en hare. Väldigt få dvärgharar gillar att bli klappade eller ens accepterar att man har dom i knäet mer än ett par sekunder - dom kommer hugga om dom inte får sin vilja igenom. Den ena dvärghare vi har är 3 år snart(tror jag? Har ingen koll), hon är skittrevlig mot syrran men hatar alla andra och försvarar sig mot alla som inte är syrran - utan att man ens gjort något mer än att gått för nära henne. Jag tror jag har hållit i henne 3-4ggr sedan hon föddes och det är för att hon, liksom dom andra, inte gillar att bli hanterade. Vill du ha en gullig myskanin så skaffa en Dvv eller ett lejon. Hermeliner är inte heller någon myskanin i många fall, då är Dvv eller lejon ett säkrare kort. Men jag skulle hellre säga till ett barn att köpa en hermelin, snarare än dvärghare.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ok! Tack för svar! Är nyficken på dom raserna. och har alltid undrat hur derans temprament är.
Fast jag håller nog mig till barn vänliga kaniner såsom dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, vädurs teddy och lejonhuvad kanin!
En fråga till! Hu r är det med cashmere vädurs kanin?
#4 lite ot och ta inte illa upp, men varför vill man ha en dvärghare om de är så i temperamentet? Låter ju inte så kul… Jag rekommenderar varmt teddydvärgvädur!!! Har världens goaste kille här hemma som kan gosa timmar i streck, skuttar upp i knät själv och är så himla snäll! :) dock en del jobb med pälsen, men jag klipper ner honom då och då för att slippa borsta haha ^^ men sååå len är han att klappa <3 Dvärgvädur är också superbra ninisar vad jag sett och hört :) men när jag valde ras så fick jag uppfattningen att teddysarna var ett steg sällskapligare så det blev en teddy för mig! Ångrar mig inte!
#7 Absolut jätterolig ras dvärghararna kan jag säga! Har bara haft en så är väl inte universalt giltigt, men utifrån min grabb så!😉 Modig, stolt och självständig skulle jag vilja sammanfatta honom som, ungefär som en katt eller hund av urhundstyp. Han sa alltid först ifrån snällt och där backade jag, men jag tror att han hade kunnat provoceras till att bitas också om den som hanterade honom inte hade haft respekt för hans önskemål. Däremot, när han fick umgås på sina villkor, kunde han sitta minst lika länge som dvärgvädurarna och bli klappad, helt utslagen på sidan. Sitta i knäet och bli buren var inte särskilt poppis. Brukade han sele på honom när han skulle bäras för annars var han hal som en ål och slank en lätt ur fingrarna. Satte man honom sedan att hoppa hoppade han allt, alla dagar på veckan. Roligt nog, på tal om att bäras, lät han sig alltid snällt bli kloklippt, fast jag alltid satte honom stående i knäet när jag klippte.
Man får ett mycket personligare band tycker jag, eftersom han inte pratade med vem som helst. Syrran matade honom ofta när jag var borta men han kom aldrig fram till henne, medan han ibland kastade sig rakt i ansiktet på mig i sin iver så att jag fick fånga honom i luften så han inte skulle dimpa i backen. Bland främlingar skruvade han olustigt på sig när jag ville ha honom att sitta stilla så att de fick klappa, han satt helst nere i min ficka för där var det tryggt och bra😂
Precis som Rebecca skulle jag dock inte rekommendera rasen till vem som helst, det kan fort bli fel om man inte hänger med i svängarna.
#7 Vissa(som jagsjälv) gillar den typen av kaniner. Jag har gosiga kaniner också och det är en annan typ av kaniner jag gillar. Men jag älskar harar överlag och allt som "följer med", alla gör dock inte det - vilket jag kan förstå - och därav kan det lätt bli väldigt fel, väldigt fort. Därav är hare ingen kanin man rekommenderar till yngre/ovant folk. Lite därför jag inte säljer till någon under 18 ;)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag rekommenderar teddyvädur till nån med barn! Vi har en teddyvädurhane som vi dessutom kastrerat(fick bli pappa en gång först). Han är otroligt gosig, kelig, social! Och han tycker om mina barn. Han går lös i huset och kissar och bajsar på låda! Om marnen inte är hemma så går han och söker dem, går in i rummet deras hoppar upp i sängen lyssnar och letar! När de kommer hem så kan man se att han blir glad! Och både de och jag kan bära han nästan hur som helst han är ändå lugn som en filbunke! Han brukar oxå nu på sommaren gå ut lite på tomten om vi är ute! Då sitter han och myser under studsmattan om han inte skuttar omkring och gör glädjeskutt!! Han har inget spån eller halm i botten av sin bur utan gillar att sitta direkt på botten, (han är i buren på natten och när vi inte är hemma), så hans päls blir inte så tovig så vi borstar han inte så ofta, klipper han mest runt ögon och så för att han ska se nåt!! Så varmt rekommenderar jag en teddyvädur de är hur goa som helst🐰
Jag har inte träffat så jättemånga Hermeliner, men mina två som jag har nu är helt underbara! Vi har inte ens haft dom i en månad men de är redan supertama, hoppar upp i våra knän hela tiden (speciellt när det bjuds på pellets ;))! Så när du väljer kanin skulle jag inte bry mig jättemycket om Vilken ras? det är utan titta mer på individen och föräldrarna!
#8 #9 okej :) ja alla gillar väl olika haha men de låter lite kul faktiskt att ha ett starkt band me den så den bara gillar en person ;)
Tack för svar! Som jag tidigare skrev. Hur är det med cashmere kaniner
#13 har haft en cashmere vädur och de är ganska lika dvärgvädurar i temperamentet. Lite större i kroppen bara och behöver verkligen öva på att bli hanterade som små. Den jag hade kunde man vrida och vända och bära precis hur man ville utan att han sprattlade. Han hängde som en trasdocka i famnen. Men övade väldigt mycket när han var yngre på det. I början behöver de borstas varje dag men senare så räcker det med någon gång i månaden och lite extra vid fällning. Min var aldrig ett stort fan av att mysa, kunde på höjd bli klappad lite i pannan då och då. Dvärgvädurshonan jag hade senare var mycket mer gosig. :) Vad letar du i hos en kanin? Är det några speciella egenskaper du vill ha? Kanske blir lättare att rekommendera rätt kanin för dig då. Är lätt att gå mycket på utseende men ibland kan de raserna man tycker är vackrast passa en väldigt dåligt. Jag älskar tillexempel harars utseende men vill mer ha en kanin som är supergosig och lugn. Och därför har jag en fransk vädur hemma, gillade inte ens vädurar innan jag köpte min första, men personligheten hos dom charmade mig och nu älskar jag alla sorters vädurar :D
Emma
#14 En kanin som är gosig. Lätt att lära ut saker . Tycka om att bli ompysslad på alla möjliga sätt. Gärna lång hårig då dom är så gosiga. En kanin som är lätt att hantera och öron som hänger. Och vill bli lyft och gosa i famnen.
Har en kanin som nästan har fyllt upp dom sakerna.