Släppa in en ny hane?
Jag har en Gotlands-korsning (hona, Nina) och en liten Rex (kastrerad hane, Holger) här hemma som bor i en lekstuga med en lagom stor Hage utanför (ca 4 kvm) och snart ska dom få en till liten kompis. Det kommer att vara en hane som jag sedan kommer kastrera. Jag hade först tänkt ha honom bara gå i en av dom andra två vånings burarna jag har men vet inte jag tycker det känns bäst i Holger & Ninas Hage. Men jag vet inte tror ni att buren kommer räcka till alla tre? Kommer Nina, som är äldst och som bestämmer en del som är 9 år i år, bli aggressiv och visa vad hon går för? Hon visade det mot Holger men efter ca tre månader av träning med Holger i sele i hennes bur så gav hon sig tillslut. Vi har provat med min kompis dvv (som är en hona) och henne attackerade hon verkligen. Tror ni att jag borde släppa in den nya över huvud taget?
Nej. Det verkar inte vara en god idé att släppa in en ny hane till ett redan etablerat hon/han-par. Att sätta ihop två hanar avråds det oftast ifrån, då det i regel blir så allvarliga och ibland livshotande skador när hanar slåss. Men jag vet att det förekommer att hanar lyckas gå ihop, kanske underlättar det om det är syskon som växt upp ihop.
Läs på mycket om hopsläpp och bonding innan du påbörjar ett eventuellt hopsläpp. Det är tex aldrig en god idé att släppa in en ny kanin till andra i deras hem. Kaninernas revirkänsla gör att slagsmålen kan bli kraftiga. Att släppa ihop på neutral mycket stor yta minskar risken för problem. Men som sagt, läs på mycket innan du påbörjar. Personligen skulle jag aldrig släppa ihop två hanar.