Hur bor era kaniner?
Hejsan! Undrar lite hur era kaniner bor! Så bomba med bilder på hur deras burar och hagar ser ut, samt mått om ni vet det:)
Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"
Jag kan börja! På dagen är dom ute i hagen. Den är 5*5 meter stor. På natten är dom inne i tvåvåningsburen som är 120*80 den sitter ihop med En liten Hage som är 1,5*2 meter stor. Så dom kan alltså gå ut dit när dom vill!
Har inga bilder just nu men jag har innekaniner som har varsin bur med övervåning där de har hus, toalåda matskål. Burarna står öppna hela tiden så de kan hoppa in och gå på toa, äta eller lägga sig i buren när de vill men mestadels av tiden hoppar de runt lösa i hela hemmet på 120 kvadrat.
"Putt"
Våra 2 (dvv och hermelin) har bott inne sedan vi adopterade dom i augusti. Inne har dom ett helt rum. Men nu på våren har vi haft dom ute större delen av dagarna på helgen, och eftermiddag/kväll på vardagar. Nu skall dom börja stanna ute på natten. Bigogar bilder av hur dom skall bo, och tar gärna emot kommentarer om det är något vi borde ändra på? Ytre delen: Kompostgaller och fågelnät: Är dom bara i när vi är hemma och kan ha koll. Mittendelen: Reglar, svetsat nät, också som tak och botten. Delen som står upp på bilden fälls ner och stänger inne kaninerna när vi är borta. Huset: Står på ben. Kompostgaller på 3 av sidorna under. Vi kan inte stänga inne kaninerna i huset, dom går fritt mellan huset och mittendelen. Är det ok? Finns det rovdjur som kan ta sig in genom 5x10 cm rutorna? Inne i huset: En tjock vetbed just nu. Dom är inte vana med spån inne, och halm kissar dom i… Synpunkter?
Min lilla hermelin är fri i lägenheten, hon tycker det är lite läskigt att gå på golvet för då glider man lite men med lite mattor och sånt så vågar hon mer och hon tycker det är roligt att vara fri alltid och det tycker jag också. Hon är helt rumsren och är en väldigt duktig liten kanin, hon biter aldrig på något hon inte ska men hon har iofs en massa leksaker att leka med 🙂
Hon gillar att vara ute på innergården med sele också.
(Hennes bur är alltid öppen förutom just på den bilden men annars så har hon en ramp så hon kan gå ut och in)
(Bur 120x60 )