Min kanin rycker av sin päls!?
Hej! Jag har en kanin som för några veckor börjat rycka av sin päls vid halsen. Jag förstod inte vad det var för fel, sen tänkte jag att han slutar väll snart men har han bara fortsatt på samma ställe. Varför?( vi hyr honom över sommarn och han heter Kofo)
Är ni säkra på att det är en hane?
Många honor rycker av sin päls när dom är skendräktiga. Men har nog aldrig hört om en hane som gjort det. Låter mer som något tvångsmässigt beteende, kommer inte på det rätta ordet för det men djur som är uttråkade, eller något inte är rätt med får för sig att göra konstiga beteenden. Gnaga galler, tvätta sig hela tiden, plocka fjädrar och gå i cirklar. Hoppas du fattar vad jag menar med den förklaringen 😃
Hur gammal är han och vart har han bott innan och hur bor han nu? 🙂
Emma
Han har bott på ett ställe som heter fäboden men han är en hyres kanin så… Och vad jag minns så har jag inte ändrat något i bur en sen vi hyrde honom. Tack för tipset om att han kan vara utråkad han har ingen leksak där han bor, jag har försöckt att göra leksaker till honom men dom har gått sönder av regn. Vilka leksaker finns det som tål regn? ( vad jag vet så sa försäljaren att det var en pojke) jag vet inte exakt hur gammal men jag tror han är 3 år gammal.
Jag har sett att han har börjat att tvätta sig extra mycket och tidigare kaniner vi haft har gnaggt på gallret ( gallret är mörk grönt)
Stereotypi är det som #1 tänker på tror jag. Det kan komma av att kaninens behov inte är tillfredställda, tillräcklig yta att röra sig på (tillräckligt stor bur), fri tillgång på grovfoder, vatten, något att gnaga på och någonstans att gömma sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack Celsius T och emms