Ska jag köpa honom?
Okej… Jag hyr en kanin nu som är några månader. Han är verkligen fantastisk, den finaste kaninen jag någonsin träffat. Idag när jag gick runt med man i trädgården i koppel så gjorde han hur många binkys som helst!😃 Han är verkligen helt underbar. Han har aldrig bitit någon eller försökt skada någon. Jag hade verkligen velat köpa honom men jag vet inte om jag kan… Jag är 15 år och han är några månader. Om vi räknar att han lever i 12 år så är jag 27. Jag ska ju förmodligen gå på högstadie och annat och kanske skaffa en lägenhet när jag blir äldre och allt. Blir det för mycket att ha en kanin när man går på sånna skolor? Kaniner tar ju upp en del tid. Det är väl också svårt att hitta lägenheter som tillåter djur och så. Finns det någon annan här som skaffade en kanin kring min ålder och fått allt att funka? Jag vill verkligen köpa honom för jag tycker verkligen om honom och jag tror han gillar mig med för den delen. Vet bara inte om det blir för mycket… Man måste ju verkligen tänka igenom innan man köper ett djur så det inte blir så att djuret hamlar på blocket efter ett tag när man insåg att det inte gick att ha djuret längre av någon anledning. Någon som har varit i min situation också? 🥵 🤔
Skaffade min första kanin när jag var 12 typ. Är 24 nu och har fortfarande kaniner så det är absolut inga problem. Men man kan dock behöva planera lite inför flytt osv för de kräver ju en hel del plats. Här får man iaf lägenhet efter kötid, så det bör inte vara några större problem med att ha djur om man är först i kö.
De flesta jobbar ju heltid och har andra hobbies så det är helt ok att pussa kaninen lite på morgonen innan man går och när man kommer hem. Dock tycker jag att man bör ha 2 st, iaf när man är borta så länge. Min ena kanin är lös i ett eget rum och den andra som är ny och så småningom ska flytta in med kanin nr1 bor just nu i bur+ Hage. Hon får springa lös i mitt rum från det att jag kommer hem tills det att jag går (så även på nätterna) :)
Jo jag tänkte om jag verkligen köpte honom och när man kommer till den tiden där man ska köpa en egen bostad osv att han ska få springa överallt. Just nu är han en utekanin. Om jag köpte honom skulle jag nog ha köpt en till kanin så dem kunde hålla varandra sällskap. 🙂 Men kaniner kräver ju en del tid och när jag studerar osv, har man tiden? Jag vet ju inte riktigt eftersom jag är ju rätt så liten hehe .😂
Jag är (alldeles för gammal, hehe) men har familj, 3 barn som går i skolan, bor i lägenhet, jobbar heltid, har två kaniner som bor i Hage nattetid och går fritt i halva lägenheten resten av dygnet. Dom är själv många timmar per dygn och det funkar bra. Om dina föräldrar går med på det så skulle jag behålla kaninen du har. Man får lösa praktiska problem vartefter de uppstår. Blir kaninen mycket själv för att du är borta på dagarna/kvällarna så brukar den ändå må bra, gärna med en kompis då:)) kan tillägga att en av våra kaniner var också "hyrkanin" från början.
Jag köpte min andra kanin när jag var fjorton ( är femton nu) och det var ju lite funderingar ifall det skulle funka. Men jag säger som andra har ovanför: Jag tror inte att det ska vara några problem i framtiden. Det mesta brukar gå att lösa och enligt mig är det så himla värt det! Har du hittat din drömkanin så ta vara på chansen! Lycka till :)
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Jag tror det skulle funka, om man kan lösa saker som lägenhet, tid osv i framtiden :)
Har ju haft kanin sen 2008 nu, men fick hem en liten kille förra året, och en liten kille till nu för några veckor sedan då en utav mina honor avled och tyckte det skulle vara kul med en till kanin. Fyller 14 snart. Den ena är lite mer än ett år och den andra cirka 9 månader :)
Tack för alla svar! :)
Så länge man bibehåller intresset för sitt djur så ser jag inga som helst problem. Har haft kanin sen 2007 och är 22 i år.
Har haft kaniner hela tiden sedan dess ungefär. Men för mig personligen så har jag haft mycket större intresse för mina kaniner om jag har kunnat ha dom inomhus. Det var även därför jag sålde två kaniner när jag började gymnasiet. Andra intressen tog över och jag kunde inte ha kaninerna inne pga allergi i familjen. Hade dock kvar en kanin under hela tiden. Och det gick jättebra, men tre blev för mycket då.
När jag sedan flyttade in i egen lägenhet och kunde ha innekaniner igen så blev mitt intresse väldigt mycket större igen. Det var då jag skaffade min nuvarande kanin.
Så kan man behålla intresset så är det absolut inga problem med att ha för lite tid. Men tänk efter noga, det är väldigt stor skillnad på att ha kanin på vintern jämfört med sommaren när man har dom ute.
Älskar man att vara ute i flera timmar året om så ser jag inga problem med det 🙂
Emma
Jag tycker verkligen att det är SUPERBRA av dig att tänka långsiktigt! Gud vad ledsen jag blir på alla annonser där kaninen säljs pga flytt, tidsbrist, studier, barn och vettegudarna allt.
Jag har haft kanin i hela mitt 25 åriga liv, har flyttat flera ggr och jag har både studerat och jobbat heltid, där det även inkluderat dagpendling och veckopendling till andra orter. Jag har varit helt utmattat och förstörd i perioder men just kaninerna har varit en stor livsgnista! Jag har aldrig låtit något komma i vägen för dem. Ibland har jag svårt att hitta kaninvakt när jag ska till stugan, men då får jag vackert åka hem igen efter 1-1,5 dygn. Men oftast har jag vänner som kan hjälpa mig.
Att skaffa lägenhet där det tillåts djur är inga problem så länge du inte hyr i andra hand, blir inneboende eller möjligtvis bosätter dig i en studentkorridor. I bostadsrätter och första hands hyresrätter kan du ha djur, det finns inget som kan hindra dig till det så länge inte huset är speciellt anpassat för allergiker - och det är sällan.
Du kan absolut ha kanin i 12 år framöver, bara du vill tillräckligt mycket! 👍
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se