Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 724 ggr
AnnaWallin
0

Hjälp med bajs!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hona på 9 veckor som lämnade denna typ av bajs på sin sitthylla idag när jag kom hem från gymmet. Det var inte rinnigt utan i fast form, som att man mosat till 2-3 nybajsade pluttar och låtit det torka. Hon ätit bra med hö senaste dygnet, men även fått pellets. Pelletsen fick hon när jag gick hemifrån och bajsen är placerad där hon sitter när hon äter ur matskålen. Hon är inte bajsig i rumpan vad jag kunnat se och hon är pigg som vanligt. Några tips??

Accalia
0

Det är inte så som du säger då? Att hon trampat till några vanliga?

AnnaWallin
0

Jag hoppas det #1 ! Tänkt om det är någon som är (låter roligt, jag vet) expert på bajs som vet något annat.

emms
0

Det är nattavföring. Som dom normalt ska äta upp. Hittar man extra hos kaninen kan det bero på stress, att kaninen "missat" att äta det. Eller så beror det på att kaninen för för mycket pellets eller annan mer näringsrik mat. Testa att minska lite på pelletsen eller ge den under fler omgångar under dagen. Hur mycket får hon nu? :)

Emma

AnnaWallin
0

Hon får 2-3 matskedar per dag (halva dosen på morgonen och halva på kvällen). Funderar på om jag endast låta henne äta hö i 24h för att se att det inte händer igen. Har misstänkt att det kunnat vara nattavföringen, men inte vetat hur den ser ut då bilderna jag sett när jag sökt så är bajset som klasar. Svårt att se detta när hon mosat det :)

emms
0

#4 Ja testa att bara ge hö någon dag. Är ju inget som skadar iaf. Så kan du börja lite sakta med pellets igen. Ja precis, ser ju ut som klasar annars. Men det är mycket mörkare och luktar mycket mer än vanligt dessutom. Inte några synliga fibrer i. Och när det är i klasar är det ganska slemmigt. Men är inget farligt iaf. Händer lite då och då här hemma även om allt är som vanligt. Ibland missar dom lite bara :)

Emma

AnnaWallin
0

#5 Tack så mycket för hjälpen! Har en hane på 9 månader som jag haft sen han var 8 veckor där han alltid skött sin nattavföring som han ska. Har aldrig hittat rester eller något som han missat, så då blir man osäker på den nya honan när det händer något nytt :) Tack igen!