Moderslösa kaninungar 4 dagar
Hej
Min dotters älskade kanin fick en kull i Fredags morse, två överlevande, två dödfödda.
På lördag morgon hittar vi dotterns kanin död i buren, hon såg ut att må jättebra på fredag em/kväll.
Nu är det såhär att detta var vår första kull med kanin, jag har nu bebisarna inne, dom äter, växer utvecklas och verkar må bra.
Dom får kattersättning. När jag köpt denna ringde jag Blå stjärnan för råd, dom sade ersättningen har så mycket mindre näring än kaninmammans mat, så jag bör mata varannan timma. Nu känns det lite mycket, dom äter som hästar…
Men.. kissar, växer som sagt, och blir starkare i ben o kropp hela tiden.
Innan har de sovit och ätit, men nu idag har dom börjat kuttra, jag hör att dom rör sig mera, gräver lite, och sover inte alls lika "hårt" som innan.
Är det normalt vid 4 dagars ålder att de börjar bli lite mer aktiva eller är det något som är fel?
Jag är beredd att göra ALLT som står i min makt för att rädda dessa, både då dottern har sjukt dåligt samvete för att hon parade sin kanin, då det var orsaken till att hon dog, men oxå för att dessa kämpar förtjänar att få fortsätta sitt liv, och jag vill så gärna lyckas rädda det kaninmamman lämnade kvar åt oss.
Ni som haft kaninungar, gärna ni som nappmatat, hur har ni gått tilväga?
Är det normalt att dom börjat låta/röra sig mer redan efter 4 dagar?
Ungarna blir mer aktiva eftersom och de brukar vara väldigt mycket liv i lådan efter några dagar, särskilt när man är och pillar i dem.
Var i landet bor du? Finns många som har kullar just nu och det är nog möjligt att få dem hos en amma, som är det allra bästa när modern inte finns tillgänglig.
Tack! Jag blev riktigt orolig ett tag men ser nu att dom verkar må väldigt gott. Dom växer och frodas och jag ser små utvecklingar hela tiden. Jag bor i Västra Götaland, några mil norr om uddevalla. Jag vet at det bästa är en amma, men jag har inte lyckats hitta någon tyvärr
Har du pratat med dessa? De är de som bor närmast dig av SKAF's uppfödare vad jag kan se:
Caroline Persson (Blåbärskullas kaningård), Trollhättan
Jenny Borg (072-1948255), Munkedal
Ellen Almquist (070-5766280), Munkedal
Det har jag inte gjort. Tack, ska försöka få tag i någon av dom.
Jag bor nära, men alla honor jag känner har fått jättestora kullar i år aå de kan inte ta emot fler :/ Skickar med ett recept på stödmat till katt från en kattuppfödare, som sagt kanske inte tillräckligt till kanin men om man matar ofta så kanske
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Du får gärna uppdatera oss om hur det går, om allt lyckas är det ju fantastiskt ^^
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Tack för ert stöd! Ja de verkar som de flesta har fått ungar eller oxå ska de föda om några veckor. Jag tycker de små verkar må bra. De äter, dricker, växer som ogräs. 6 dagar idag, och båda kissar själva, ena har börjat skaka lite på sig, den andra har lyft på ett av öronen några gånger, och andra små saker som man ser när man sitter så mycket med dom De är pigga och alerta när de äter. Sover hårdare än innan. Men de kanske är normalt? Jag är helt hysterisk och kollar till dom mest hela tiden. Nu räcker det att jag lyfter lite på filten så de kommer in lite ljus, så börjar de röra på sig så ja ser att de lever iaf 💜 Tänk att man kan få sådan enorm kärlek till dessa små liven.
#8 Inga bilder på ungarna utanför boet innan de är 3 veckor gamla. Dock riktigt söta! :-) Men är du säker på att dom bara är 6 dagar gamla? Tycker de ser äldre ut med tanke på all päls…
Oj förlåt. Trodde de va ok eftersom ja har dom uppe å matar hela tiden. Tar bort bilden. Jo, dom ska vara 6,5 dag. Fredag morgon började hon plocka päls å på em låg dom där. Pälsen kom fort som tusan å växer för varje matning :) Ser dom större ut än de är alltså? Kanske jag vågar slappna av lite då.?
Går det inte att ta bort inlägg!? Tänkte ta bort den ej tillåtna bilden
Uppdatering: Ungarna är idag 9 dagar. De ser ut att må bra, äter sover, tvättar sig, kliar sig och växer. :) En av dom har öppnat ögonen idag, helt ljuvliga små liv 💜
Vad härligt när alla mår bra :)
Verkligen imponerande, bra jobbat! =)
Vad skönt att det verkar gå bra! Tråkigt med honan dock, men förhoppningsvis lyfter dessa småttingar upp stämningen lite.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ja, det är jättetråkigt med honan. Dottern är fortfarande ledsen och saknar henne jättemycket. Hon fick dock ta över den andra vuxna honan, mammans syster. Oxh visst har dessa små liv lättat upp stämningen en hel del. De har orsakat mig en hel massa gråa hår av oro, men nu tror (hoppas jag) att vi kan börja slappna av lite iaf. Jag har fortfarande ont i magen när jag tittar ner hos dom, tänk OM någon av dom dött, men hittils mår de som de prinsar/prinsessor de är
10 dagar gamla idag. Och nu har båda dom små öppnat ögonen. Helt ljuvliga små liv. Men.. Ju äldre de blir, ju mer hinner man sakna deras mamma :(
.
#19 Är de utanför boet igen? Ändå väldigt söta!
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Nej, nu är dom i boet. Men eftersom deras bo är i en låda så har dom en handduk uppepå en värmekudde, det är där dom ligger på kortet
Hur går det med de små liven?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Det går bara bra :) De äter, växer och frodas. 3 veckor gamla imorgon, så då lägger jag upp bild :) Alla bilder jag lagt upp har ifrågasatts trots att de är i sin bur, sitt bo har de för länge sen valt bort. Men imorgon när de är tre veckor kan jag slänga upp bild :)
#25 Helt underbar!!😍
Tänker ni behålla någon av dem?
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Visst är den helt ljuvlig :) Ja, efter den här resan kommer jag behålla båda två. Kan absolut inte göra mig av med någon av dom ;) Ska slänga upp bild på den andra oxå, de är totalt olika till utseendet
Så söta!
Herregud såå söt!! 😍
Hjälp så fin 😍 Fortsätt uppdatera!
Imponerade att det har gått så bra. Ser fram emot fler bilder!
Här är bebis nr 2 :) Lika underbar den men med en helt annat personlighet och annat utseende :) Alltså det är så häftigt att ha fått vara med från dag ett, att få vara deras surrogatmamma. Jag hade själklart helst sett att deras mamma levde och gjorde jobbet, men att se dessa levnadsglada små krabater är en lycka som inte går att beskriva. Nu kommer jag baea till nästa noja, de ska börja äta annat än hö och ersättning. Hjälp, vad ska dom ha? Hur mycket? Får dom ont i magen? Ja, alla de där funderingar man har som förälder ;)
Jösses vilken häftig päls och teckning #25 har! Bra jobbat att få dem båda att klara sig! ☺
Guuuuud så fina!! Teckningen på #25 är ju rena drömmen *-* såååå vackra!
Ja, visst är den helt otroligt söt den lilla :)
Gos :)

Jättesöta! Blir väldigt upprörd att Blå Stjärnan sa att ni skulle mata dem varannan timme dock… Kaniner diar bara sina ungar ett par gånger per dygn (morgon och kväll), så de små är inte gjorda för att smälta små portioner ofta. Till skillnad från sedan när kaniner ju ska äta mest hela tiden! Kaninmjölk är väldigt fet, så det hade varit mer logiskt att de rekommenderat en slurk grädde i ersättningen.
Vad gäller mat så ska de ha sånt som de skulle ha ätit i naturen, d v s allt grönt som växer ute. Det är vad de är gjorda för att äta! Hö ska också finnas, men de lär föredra det färska. Och grenar med blad på när de vill ha det! De kan få så mycket de vill, de kommer själva äta mer och mer av det och mindre av ersättningen. Som de bara ska ha några gånger om dagen!
Varannan timma var bara de första dagarna, just av den anledningen att ersättningen inte är lika fet som kaninmjölken. Jag har även rådfråga flera andra kunniga, som sagt detsamma! Mata ofta så att de får i sig. Idag mår de som sagt bra, och gnager på pinnar, käkar hö, gräs och annat smaskigt. Sakta men säkert vänjer vi magarna med olika saker.
Vilket fantastiskt arbete ni har lagt ned! Så roligt att få följa tråden- Och så ljuvliga små individer de har växt upp till. Stort grattis - grymt bra jobbat!
#41 Tack! Så roligt att höra att man gjort ett bra jobb. Jag ska erkänna att det kändes lite motigt när alla sade att det "går inte" att nappmata kaninungar Vi är inte helt i mål ännu, men ganska nära kan jag känna :) Ja, det är helt underbara små krabater och jag undrar vem som kommer få svårast när det ska slutas med ersättning, misstänker att det kan vara den tvåbenta surrogatmamman ;) Att man kan känna sådan kärlek och oro för dessa små djur är helt otroligt Jag är oxh har alltid varit djurmänniska, med både hästar, hundar och katter runt mig. Men den kärlek som finns inför dessa två är obeskrivlig. Två helt ljuvliga liv. Saknaden efter mammakanin är fortfarande jättestor, men dessa två har helt klart gjort det lättare. Vill ni så fortsätter jag uppdatera om de små liven 💜
Ja, fler bilder på sötnosarna! 🙂
Jag kan tänka mig att det är full rulle! (Har en tvåårig hona som fortfarande tränar för Dakar-rallyt så gott som dagligen, så hos vissa går ränderna aldrig ur;)
Fascinerande hur pass olika kullsyskon kan bli! 🙂
Haha, ja det är kul att det är lite fart :) Visst är det häftigt! De är helt olika i både temperament och utseende. Men lika underbara båda två
Såhär ser de ut när man går förbi buren 💜
det kom inte upp något?
#32 den ser nästan ut som en hare! Sicka buspluttar ni har!
Alltså… Det verkar som om inläggen lever sitt egna liv ;) Nu lyckades jag få upp bilden. Men ag har ju verkligen spammat min egen tråd :p Går de att få bort inlägg som är tomma å tokiga? Bilden på #54 är alltså hur de små huliganerna ser ut varje gång man går förbi buren :)
Du får verkligen lön för mödan nu, så gulliga! 🙂
,