Hur går det till ?
Ni som tävlar, hur går det till på en tävling?
// Jeka :)
*putt*
puttar
Ingen aning, tyvärr.. :/

menar du hopptävling?

Vet tyvär inte men det kanske står på någon sida?
Du kan ju söka på google annars :)
#4 Jaa :)

På en hopptävling kan det se ut såhär:
Alla kommer till platsen och fixar iordning, ställer ner burarna, sätter upp hagar etc. Man hjälper även till att bygga upp banan/banorna. Sedan ropas det upp vilken klass som startar. vem som dömer, vem som tar tid och vilka som är hinderuppsättare i klassen. Man måste kolla på en lista där det står vilket startnummer man har, så att man vet när det är dags att tävla.
Sen väntar man. Under tiden kan man hjälpa till att sätta upp hinder eller lära känna någon ny :) Det kan också vara bra att ta ut sin kanin ett tag innan så att den får upp farten lite. Snart kommer man höra domaren ropa. "Nästa startnummer: Anna Annasson med Pelle. Peter Petersson håller sig beredd, och Angelika (?) kan hoppa fram" (tex.) Då är det Anna som ska starta med sin kanin Pelle, Peter ska hålla sig beredd = stå och vänta och du ska hoppa fram.
Framhoppningen består av 3 hinder. Är det KROK tävling står hindrena i en triangel men i RAK är de efter varandra på en rak linje. Du hoppar fram tills den som tävlar är klar, men kan också be om mer tid. Då kan du ropa till domaren "Jag behöver mer tid!". Men när du är färdig kommer de be dig att hålla dig beredd medan den som startar före dig tävlar. Så när de ropar "Nästa startande: Angelika (?) med Filippa" så ställer du dig med kaninen vid starhindret. Sedan ropar domaren "Varsågod", DÅ får du starta!
Man har en maxtid på 2 minuter (oftast). Och när det är 30 sekunder kvar av tiden så ropar tidtagaren "30 sekunder kvar". Sedan när det är 10 sekunder kvar ropar de "10 sekunder kvar.". Och när tiden är ute, och du inte hunnit ta dig igenom banan ropar de "Då var tyvärr tiden ute, men lycka till nästa gång" (eller liknande).
Om du klarat dig igenom banan, men rivit 2 hinder. Du har du fått 2 fel. När hela klassen är startad kommer domaren att ropa vilka som går till final. Om domaren säger "Alla med 1 fel eller mindre" har du inte gått till final, eftersom du hade 2 fel. Men säger domaren "Alla med 2 (eller 3,4,5) fel eller mindre" Då går du till final :)
I finalen går det till på samma sätt som i grundomgången. Du startar när det är din tur. Om du har fått 2 fel i grunden och 0 fel i finalen, har du 2+0 fel. Detta kan räcka till placering. Det beror på hur de andra kaninerna i klassen hoppade. Om alla fick över 5 fel, ja, du har du ju vunnit :) Sedan bestäms det vilka som får pinne. Nu vet inte jag hur de bestämmer detta, men iallafall. vi säger att du får pinne. Då får du välja pris vid prisbordet. Kommer du på placeringsplats kan du välja en rosett. Annars brukar det finnas massor med saker att välja på! :)
Bra skrivet twinnie. ;) Gör en artikel av den texten!! ;D
#7 Får läsa senare ;) Dår jag är ensam så jag kan läsa högt för mig själv^^
*putt*
7: jättebra skrivet :)
Jättebra beskrivning Twinnie :)

Tack :) Märkte att det blev jättelångt ;o Eloge till er som orkade läsa! *applåd*
Haha ^^,

#13 haha, tack tack jag läste allt ;P
Läste också allt :)
Men om din kanin är van att hoppa ute och det är en inomhus tävling kan detta vara lite nyss för din kanin. T.ex för mig och Leona :) Leona har bara hoppat ute, men när vi skulle på tävlingen var det inne och hon hoppade typ inget hinder utan bara satt framför dom och fattade ingenting x'D
Nån som vet hur man kan få bort detta beteende? :P