Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1484 ggr
Micc
0

Hur mycket är lagom med blad?

Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket av allt man kan ge kaninen varje dag, tex maskrosblad, äppelblad osv (När kaninen vant sig vid det alltså) Även grönsaker och frukt undrar jag över, tror att jag ger vår kanin väldigt lite så jag vill gärna ha tips? på mängd :)

Katniss
0

Det beror på vilka frukt eller grönsaker du tänker ge. Frukt bör ges i sparsamma mängder, innehåller väldigt mycket socker har jag För mig. Vänj långsamt med grönsaker dock dylikt

R.I.P. Anton 💔

Namiko
0

Man kan ge ganska rikligt med gröna blad när kaninen är van vid det, både sånt du plockar ute och tex sallad och färska kryddor. Andra grönsaker (som morot, paprika och liknande) ges i mindre mängder, hur mycket du kan ge beror på hur stor din kanin är men ge det mer som godbitar än mat. Frukt är godis, det innehåller alldeles för mycket socker, det kan man ge som små smakbitar nån gång ibland.

Kaniner som är vana att kunna välja vad dom ska äta reglerar det väldigt bra själva. När min kanin är ute i sele och han kan bestämma helt själv vad han ska äta så blir det ungefär hälften gräs och hälften annat, som blad, blåbärsris och tunna grenar. När jag väljer åt honom blir det runt 75% gräs/hö och resten gröna blad, grönsaker och annat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Micc
1

#1 #2 Tack för era svar☺ Ja jag vet att man inte ska ge så mycket frukt men hur mycket som är lagom på ett ungefär? Nu är min kanin bara ca 11 veckor (Dvärgvädur) jag gav honom tex morot idag då fick han en liten bit på ungefär 2 cm lång och en halv cm tjock, (han har testat det förut både här hos oss och hos uppfödaren) äppelblad har han med fått då har vi gett honom ca 5-6 blad per dag men visst måste dom kunna äta mer?

Kaninlover4life
0

Min lilla hermelin är 12 veckor, jag brukar ge han typ 5 maskrosblad varje dag, han mår bra av det! :) Han får även en halv morot någon gång ibland!

Katniss
0

#4 en halv morot låter lite mycket, min dvv får en liten bit lika stor som #3 då och då, dock inte ofta #3 den Morotsbiten låter bra, en sån i veckan är helt ok. Du kan däremot öka äpple bladen om du vill. Ge gärna en hel gren :) du kan börja med en liten om du vill. Kaniner kan äta grenarna, bladen, knopparna, blommorna och äpplena :) (äpple kanske beror på äpplesort men de flesta bör funk iaf, min ninis har ätit samtliga delar från vårt äppleträd.)

R.I.P. Anton 💔