Kanin - mask i magen?
ser ut som mask, tyvärr. Har dock inte sett mask i kaninavföring själv tidigare men sett på bild.
Oj va konstigt, vi har bara en kanin för tillfället och vi är noga med hennes hygien så fattar inte hur hon fått det. Kan hon ha haft det sen vi hämtade henne från uppfödaren (2mån sen)? Räcker det med att ge henne avmasknings medel? Eller måste man till veterinär?
Mask kan man få av allt möjligt, av att vara ute på samma område som ett annat djur med mask varit på, äta gräs som ett annat djur med mask bajsat vid o.s.v. Jag har dålig koll vad gäller avmaskning av kanin så låter någon annan svara på hur vida du måste kontakta veterinär eller inte.
Jag tycker också att det ser ut som mask. Ring till en kaninkunnig och fråga hur du gör för att avmaska. Man kan säkert köpa avmaskning från apoteket och behandla enkelt hemma🙂
Det är just det som är så konstigt, vi har inga andra djur. Enda jag kan tänka mig är att det har funnits i höet eller i gräset ute i trädgården. Hon är en innekanin så är inte ute så mycket. Men tack så mycket för hjälpen :)
Ja det där är mask. Inget ovanligt då kaniner har ringmask naturligt i tarmarna. Ser man att där är mask så kan man behandla själv utan veterinär.
Man ska ALDRIG avmaska utan att man ser mask i bajset eller anal.
Axilur orallösning i flytande form, finns att köpa på apotek. 0,5ml/kg i 5 dagar, vila 10 sen på det igen i 5 dagar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok tack så jätte mycket! Ska köpa imorgon och börja behandla henne :)
Vi har kollat igenom hennes bajs och det var den enda masken vi hittade. Vi började medicinera henne igår, men eftersom vi inte har sätt något annat bör vi sluta eller ska vi ge den rekommenderade dosen ytterligare 3dagar till o sen vänta och ge igen efter 10 dagar?
#8 Jag tycker att du ska fullfölja behandlingen, för även om ni inte sett någon mer så finns det säkert mer och definitivt en massa ägg i magen.
Ok :) tack så mycket!
#8 Fullfölj alltid behandling :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det ska jag göra ^^ tack för hjälpen!
Någon som vet hur ofta man ska göra rent buren/toalådan när kaniner har mask? Och bör vi byta ut/tvätta hennes leksaker? Tex byta ut hennes kartonghus etc? Min syster har panik och storstädar hela buren varannan dag xD
Allt bör tvättas väldigt väldigt noggrant.
Jag skulle göra en storstädning efter första dosen och sen efter sista dosen också.
Dom bör inte heller gå på samma del av gräsmattan som dom varit på innan då maskäggen överlever ett bra tag. 🙂
Emma
Hm, ja det är nog smart att hålla det mer rent än vanligt. Jag vet inte hur livsspannet för en sådan mask ser ut, men det kan vara smart att diska inredningen.
Hon är en inne kanin :) Jo hon storstädar första dagen men hon storstädar typ varannan dag nu (tar 1-2h) och det känns lite väll mycket (städar måndag, onsdag, fredag etc..) xD och har slängt ut några av hennes trä leksaker vilket vi måste köpa nya nu. Räcker det inte att storstäda 2ggr i veckan (typ mån och fredag) och sen städa ur hennes toalåda lite oftare? Vi tänkte dessutom hämta upp en annan kanin nästa lördag och min syster är panikslagen och vill inte ha de i samma rum. Räcker det inte att bara låta de vara på olika delar av rummet och i varsin bur/hage så de inte har kontakt med varandra? Min syster säger att det är luftburet?
Det räcker nog med att storstäda en gång i veckan och ta toan varje dag.
Så länge man är noga när man väl städar efter första och sista kuren tror jag det är lugnt.
Om ni ska skaffa en ny kanin skulle jag inte låta dom ha någon kontakt alls tills eran kanin är frisk. Äggen från maskarna finns ju i avföringen och antagligen även i kaninens päls när den skuttar omkring och tvättar sig osv. De är ju väldigt väldigt små äggen.
Och var noga med att byta kläder och tvätta händer mellan kaninerna. Kanske kan ni ta hand om varsin kanin tills medicineringen är slut? 🙂
Träleksakerna hade ni kunnat lägga in i ugnen eller hälla kokande vatten över.
Luftburet är det inte, det smittar genom ägg som maskarna lägger i kaninen så det kommer ut med bajset. Men överallt där kaninen är finns det mest troligt ägg.
Det smittar förresten inte mellan djur och människa. Springmaskar är bundet till egna djurarter. Kaninen har en sort och människan en annan 🙂
Här kan du läsa lite också:
Emma
Oh tack så mycket :D