Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1246 ggr
AnnaWallin
0

Tvåvåningsbur, yay or nay?

Hej! Vi ska hämta en lite dvv hona nästa helg och ska införskaffa en till bur här hemma dock redan har en kastrerad dvv hane. Så småningom när (eller om) de är bondade så är tanken att de ska dela bur och då ska vår nya kanin få bo själv i den i början. De kommer vara i buren när vi sover eller inte är hemma, annars har de hela lägenheten att tillgå (80kvm) på dagarna. Tänkte höra om någon här har erfarenhet av en tvåvåningsbur, eller om det är smartare att vi köper en bredare envåning. Tänker att det är lättare med dubbla uppsättningar av toalåda, höhäck, vattenflaska etc. om man har två våningar. Plus att de kan ha lite egentid från den andra genom att bara byta våning. Tacksam för svar! :)

AnnaWallin
0

Ser nu att första stycket ser helt retard ut.. Menar att hanen redan har en egen bur här hemma och att vi ska skaffa en till, till tjejen.

[Gnagare2]
1

Nu har jag inte kaniner,men marsvin funkar så att dom gillar hellre stora ytor än våningar upp på varann,och jag antar att kaniner funkar på samma sätt. Jag tror sådana här motionskrävande djur uppskattar en större yta än att sitta i en bur,så jag har mina i stora inhägnader på golvet.

Irmelinis
0

Jag gillar tvåvåningsburar, det är så lätt att dela av ifall ena kaninen blir sjuk (eller ska kastreras t.ex), men de är ju svårare att hålla rent än en vanlig stor plastbur.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnaWallin
0

#2 Oftast jobbar jag och min man om varandra så att vi är lediga på vardagar, så kaninernas bur är öppna i stort sätt hela dagarna, men ska absolut tänka på en ev. inhängnad till de färre tillfällena som vi inte är hemma förrän på eftermiddagen. #3 Den idén var smart! Iom att hanen är kastrerad så ska vi självklart göra det på honan också när hon blir vuxen nog! Då slipper vi skaffa en ny bur för det igen.

Kaninhoppare
0

Jag skulle föredra envåningsbur, särskilt om man kollar på de alldeles för små tvåvåningsburar som dominerar marknaden. Men om du hittar en stor och laglig tvåvåningsbur så kan det ju vara praktiskt. Eller om ni bygger en själva. :)

Medarbetare på Jättekanin. 

Irmelinis
1

#4 Ja används tvåvåningsburen bara som "hus" med inhängnad till så spelar det ju ingen roll om den är laglig eller inte, då har de ju stort utrymme utanför buren.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnaWallin
0

Men tänker jag rätt att buren bör ha 2 uppsättningar av allt? Hus/sitthylla, matskål, höhäck, vattenflaska och toalett? Så de kan vara för sig själva när de vill.

frejaspluto
0

Det där är smaksak , du vet vad din kanin behöver jag tror att det är bra och nått gemensamt och separat. Det är nog skönt för kanin/ er att ha eget krypin det räcker med det du tänker absolut ! 🌷 Jag ska inskaffa mig ett tvåvåningshus, vi har stort kaninhem som måste minskas från ca 5 meter kaningrind ( hade kompostgaller förut) till tvåvåningshus. Det räcker gott och väl till våran kanin. Han är frigående hemma 24 h. Nu är han lugn och kastrerad soffan är räddad hittills från gnager under soffan ! 😄 Jag tycker att ni ska fundera på kanske ha lite kanin hus , jag har fyra st, på olika ställen. Bakom soffan en , en under bordet, två stycken i kaninhemmet. Jag kommer att behålla småhusen .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

AnnaWallin
0

#8 Här kan det gnagas lite under soffan också 😃 Ska absolut fixa lite fler kaninhus än bara i buren. Har tänkt svänga förbi Ikea för att skapa ett hus av möbeln HOL sidobord 🙂

frejaspluto
0

#9 Hihi, just det , smart jag vet vilken du pratar om. Har funderat på den och kommer nog inskaffa den också.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

AnnaWallin
0

#10 Ja, jag såg det tipset på iFokus dvärgkaniner: javascript:nicTemp();