Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 668 ggr
Cissi80
0

döda kaninungar

Hej! För tre dagar sedan fick min kaninhona fem stycken ungar. Jag har öppnat boet och tittat till dom en gång om dagen. Men i morse var alla fem döda. Jag undrar om jag kanske stressat honan genom att titta i boet. Eller förstod hon inte hur hon skulle mata ungarna. Det är hennes första kull och hon är precis 1 år gammal. Kan jag para henne igen, eller kommer ungarna i nästa kull kanske få samma öde.

Tacksam för råd . : )

frejaspluto
0

Jag vet inte, men det beror på hur du har tittat, har du flyttat på honan för att kolla? Man får vara snabb, när hon äter eller när honan är utanför boet och helst inte röra ungarna från boet…. Helst ha engångshandskar, eller rena händer med utan parfym..,. Det kan vara defekter också. Kanske fel på ungarna, typ hur det ser ut i aveln. Längre bak på mamman och pappan. Hemskt ledsen, vet ingen mer svar än detta ✨🌺🌺🌺

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
2

Det är lätt hänt att många eller alla ungar dör i första kullen. Om inte du varit extremt jobbig med att kolla (kolla många gånger/dag, plockat upp dom efter du parfymerat dig el liknande, öppnat boet då det är flera minusgrader etc) så är det antagligen en oerfaren hona det handlar om.

Du kan para igen bara inte dräktigheten tärde på henne (det brukar inte vara så med så unga honor däremot. Dör kull nummer två också så ska du ta ur honan ur Avel, då är det något fel helt enkelt.

l'm back

frejaspluto
0

#2, Just det thank you tlover! Har inte tänkt på vissa saker.

Cissi80
0

Tack för svaren. Hur fort efter kan man pröva och para henne igen? Hon är pigg och äter som vanligt.

frejaspluto
0

Låt hon vila nga veckor. Blir det för tätt kan det bli stress. Men om det skulle bli så igen måste du bli av med honan eller behålla henne med kastering . Då är det ngt tok med honans defekter.🌷

[❤️Rabbit❤️]
0

#5 Håller med.