Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 615 ggr
Cindy S
0

Kanin slutat äta hö.

Jag har gett min frasse en osäker mängd pellets (Selective) i över ett år nu(hon är två år), ca 1 dl. Sedan ökade jag snabbt upp till 2dl, eftersom jag läste att franska vädurar ska ha ca 3dl någonstans. Jag tänkte pröva och sedan väga henne, för hon vägde ca 4,4kg i januari, och jag tänkte att hon borde väl minst väga 5kg.

Nu när jag sitter och skriver detta äter hon lite hö, men jag har inte behövt fylla på hösäcken på en vecka. Antingen så är höet gammalt(jag ska köpa nytt i slutet av månaden och pröva) eller så är hon nu kräsen. Jag kan ju fortsätta att ge 2dl, men eftersom hon bara får nya grenar en gång i veckan och hon decimerar dem på ett par dagar, så tänkte jag att hon behöver hö för tändernas skull och vill inte att hon vägrar hö.

Jag hade i lite torkat persilja i höet vilket hon tycker om, men det hjälper inte. Hur litet hö är för litet, om man tänker en hand?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

frejaspluto
0

Det finns mkt trix, smeta in äpple i höet, smeta banan, men för det första , sluta och ge pellets . Det är bara utav behov. Det finns en metod som många använder dom som är vana vid kaniner och får råd hur man ska göra. Det finns trådar här just om att ge kanin bara hö och vatten. Du får börja med göra,onti hjärtat perioden att servera bara hö. Byt ut den till bra hö, byt och kombinera , jag har min brors hö från gård, Lissma gårds,( Timoty oxbow dyrt men värt) Jag gillar och kombinera för att det är nog bra och skönt med variation. Jag brukar göra såhär , Lissma gård med min brors hö, kraftiga strån ( ska det vara bättre för tänderna. ) Lissma har ganska tunna. Billigt halvhyfsat bra hö, Timoty oxbow med Lissma gård. Min dotters kanin älskar just det. Ibland får han bara Timoty oxbow, ibland får han Lissma gård ibland från gården. Så hitta ett bra hö! Alfaalfa är för kräsna kaniner oftast dom som behöver mer näring gå upp i vikt dräktiga kaniner äter gärna det och kaniner som inte äter hö. Du måste sluta med pellets. Verkligen. Kaniner behöver inte ha . Våran lever på hö, bladgrönsaker , mandel mm.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
0

Du kan läsa en tråd , Få kanin och äta hö, Melbun har startat tråden. Och detta resulterar dåliga tänder, tur med kanin, vetrinär besök…. När man ger tokfel mat eller för mkt utav ngt. 🌺🌺

frejaspluto
0

Få kanin äta hö. Rätt mening.

tixEntry
0

Testa att ge bara en dl pellets igen? Om hon fortfarande inte äter då så beror det nog på att höt är gammalt eller nåt. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds

zemlathebunny
0

Jag skulle ta bort pelletsen helt och hållet. Min kanin får nästan aldrig pellets. Endast ibland som godis🙂

Cindy S
0

Jag har gått tillbaka till en dl men hon äter knappt något hö. Jag undrar om det är värmen också. Men jag kan ju köpa nytt hö(det är från en annan gård jag köpt från förut som hon gillade). 

Jag har läst en del om att mindre kaniner kan klara sig bra utan pellets, men jag tänkte eftersom att det är en kanin som är avlad för att vara stor kan behöva mer än hö. Sedan så vet jag inte om höet är det bästa. Jag undrar om den här balen inte är extra dammig, vilket kan förklara det, Mamma tipsade om att ta lite hö i gången och spruta med vatten för att få dammet att lägga sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

frejaspluto
0

Det hänger nog på värmen kanske , han äter lite här också dricker inte så mkt bara när han äter, men det märks på morgonen hur det ser ut i höhögen. våran kanin var helt beroende på pellets och gnagarmat…. 😐, Försäljaren / uppfödaren var duktiga med djuren i övrigt . Jag hade nog ca tre veckors för avvänjning gav honom mindre och mindre för varje dag. Tror det är inte bra och sluta på en gång. Abstinens vill manju inte ha, just nu härmar min dotter mig och det är bra, hon ser och observerar och frågar. Jag lär henne och vara konsekvent med djur. Såsom man vill att det ska vara med människor och djur. Som du borde kanske vara. Men det är du nog redan. Blomspruta hjälper , brukar göra det på våran kanin. Han gillar det.!

frejaspluto
0

Blomsprutar på kaninen när det är såhär varmt , ( vet inte om man förstår i det sista meningen på #7, ) han är ute mkt med oss, så den finns till hands med lite hö och vatten.

emms
0

Mina frassar har alltid behövt lite extra pellets så jag skulle inte ta bort det helt. De största raserna är inte riktigt avlade för att funka på enbart hö tyvärr. 

Men hon kanske inte behöver 2dl. Hur känns hon i hullet? 
Om du testar till att gå ner till 1 dl och se om hon börjar äta mer hö då. Blir hon för smal av det kan du blanda i något mer fett i pelletsen, då blir det inte så stor mängd fast mer energi. Jag har gett lite havre nu när min frasse blev väldigt smal i samband med sjukdom. Nu får han ca 1.5dl pellets om dagen och det verkar han hålla sig bra på. När han var som smalast fick han 2dl och en matsked havre. Men det behöver han inte längre.

Om hon inte börjar äta hö på 1 dl pellets skulle jag ta bort pelletsen helt ett tag iaf. Så att hon börjar äta höet. Så kan man börja med pellets sen igen när hon äter mer hö, om du känner att hon behöver lite extra. 🙂

Emma

Cindy S
0

Jag har 1 dl nu och hon dricker inte like bra och bajsar sällan(små mörka pluttar) men jag har tagit tag i henne och klämt och hon verkar inte ha ont(var helt avslappnad faktiskt). Jag har critical care om det behövs men får väl lov att tömma toan dagligen så jag kan kolla alla pluttar. Hon har börjat sova i toaletten också, tokan. Men hon har inte ont, äter hö lite då och då, dricker lite och bajsar, så än blir det inte veterinär eller critical care.

Synd att man ska bli så rädd. Nu när hon bajsar så lite vågar jag inte sluta helt med pellets heller, och när jag tror att hon inte ätit på flera timmar ger jag henne pellets/torkade örter/frukt istället, så hon har inte direkt möjlighet att bli riktigt hungrig efter hö(eftersom att jag är för rädd att hon ska få förstoppning.

Jag tog lite hö, sprutade vatten på det och hon åt lite. Jag mosade en halv banan i höet också och den delen av höet är borta. Gjorde likadant med honung innan. Nog dags att kasta bort höet som blev över, ha.

Jessica Jones (2015-)