Gå på låda i buren
Hej, jag har en ettårig dvärgvädur med lite lejonhuvad i sig. Jag kastrerade honom i mars för att han kissade i sängen och sånt. Efter det blev han mycket bättre, kissade i lådan i buren. Men nu har han slutat gå på lådan i buren. Han är ju helt rumsren utanför buren men i buren så vill han inte kissa i lådan, ibland ser jag han gå till lådan men sen vända och sätta sig precis bredvid och kissa. Jag tog över han från en kompis i februari så jag har bara haft han några månader men enligt henne så använde han lådan när han bodde hos henne. Jag har försökt att städa varje dag men han kissar utanför direkt och jag kan inte städa buren var femte timme. Jag hade förut spån i buren och då var det hopplöst och blev spån i hela lägenheten så nu har jag ett lakan i botten vilket gjort han lite bättre på att använda lådan. Någon som vet varför han gör så och om det går att fixa eller ska jag bara acceptera att det är så och vara glad att han iaf går i buren? Jag kommer hämta hem en liten kaninunge nu på måndag och undrar om hon kan lära sig detta beteende av honom?
Prova med en större låda!
Jag hade en låda som är 30*40cm men de nsatte han sig utanför eller kissade över kanten på. bytte till en som är 30*55 cm och nu händer inga olyckor mer. Sen beroende på vilket håll lådan står på i buren kan påverka också….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min kanin vill inte kissa och bajsa i samma låda. Utan han käkar hö och bajsar i den ena sen så kissar han i lådan bredvid.
Så antagligen är han inte helt nöjd med lådans placering eller liknande. Testa att sätta in en till låda eller en större eller flytta runt lite tills du hittar det han är nöjd med 🙂
Eftersom han kissar precis utanför lådan han har nu är det nog bara något han inte är riktigt nöjd med 👍
Emma
Vet inte var du har hans hö i dagsläget, men något som har fungerat för mig är att ha höet placerat vid toalådan. Då kan han ju i alla fall äta och bajsa på samma ställe och tillslut kanske han känner att det är där han kan kissa också. Vet inte hur det är med om beteenden smittar av sig till den nya kaninen. Är intresserad av att få reda på det också då vi är på jakt efter en honkompis till vår hane.
Men om lådan är stor nog och det ändå hamnar utanför så kan det vara värt att titta på en låda med högre kanter! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.