Hage "förbud"
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan du inte göra som en Liten hund gård då? ^^ Så du har Nät över också?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Vad har du just nu som inte fungerar?
Jag hade något liknande till min dvärgvädur som han oxå hoppade över. Så jag köpte en massa kompostgaller och gjorde en jätte Hage av å så tog jag sådant nät som man har till bärbuskar å la över å spände fast över. Då kunde inte min kanin komma uti alla fall.
Ja, kan du inte spänna fast något tunnare nät (typ hönsnät) som "tak", bara så de inte kan hoppa igenom? Om det hänger ner kan du sätta dit en stödpelare (eller flera) . :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#2 Kompostgaller. Två av tre hoppar över
#5 Hönsnät är uteslutet helt til ldjuren.
Bärnät hade jag tänkt men hagen är så pass stor så det räcker inte över :/
Hoppa igenom? De hoppar över, de går inte genom hålen.
#3 Sån är alldeles för liten för tre kaniner dessvärre. Enligt mig förliten till en kanin också, då jag vill att de ska ha bra med yta samt roligheter i hagen, tyvärr inte möjligt i den.
#4 Ja jag hade tänkt bärnät ett tag men gick inte att spänna över, hagen blev så långsmal då, annars vek det sig på mitten och blev inte spänt i mitten :(
#6 Har du kompostgallret så att det blir högt eller har du på den sidan man brukar ha?
Annars kan man ha rådjursnät eller liknande med en trekant i mitten så det inte sackar ner, det hade jag när jag hade kaniner! Blev lite fult och tappade lite plats men hellre det än att kaninjävlarna rymde haha
#7 Messi kommer över både på högställ och på lågställ.
Rådjursnät? Hur menar du med "inte sackar ner"?
#8 Ah :/
http://uploads.ifokus.se/uploads/312/31262b269f6de2bc70af8228bd4c410a/imag1876.jpg
Ett sånt, men risken är ju att kaninen gnager sig ut om den är riktigt tjurig.
Då ligger nätet på mittendelen så det inte behöver vara spänt som du skriver i #6, kan ta bild om du inte fattar
#9 Länken fungerar dessvärre inte.
#11 Ja den fungerade :)
Ja det hade det men kollade priserna, shit vad rådjursnät är snordyrt :O
#12 Ja tyvärr är det dyrt :/ Men sen behöver du inte använda rådjursnät utan du kan ha bärnät eller liknande också (kom bara ihåg att fästa nätet i gallret så det inte blåser iväg!!), bärnät kostar inte alls lika mycket!
#13 Läs högre upp ang bärnät.
Ja jag har inte så jättemycket pengar just nu inför sommaren, fårju inget CSN :/
#14 Bärnät eller liknande skrev jag, tänkte mest skriva bärnät för att du skulle förstå ungefär vilken sort jag menade! Om allt annat misslyckas kan du alltid skarva :D Finns ett bärnät på biltema som är 4*10 meter, räcker det eller är hagen större?
Aj fan, vad trist :(
#15 Jo vet, men ville bara nämna att det redan skrivits högre upp :)
Har inte biltema här, 6 mil enkel resa dit.
Haft bärnät innan, och det vek sig på mitten just när man skarvade = hängde ner till kaninerna och de kom åt det när de satt på husen :/ Så blev inte så lyckat :/ Och katterna hoppade på det = gick sönder och vek sig ännu mer :/
Men får bli mindre Hage, fastän jag inte vill för deras skull, om jag inte hittar annat alternativ.
Hade tänkt från början att bygga en nu men nu när de är tre stycken blir det inte möjligt pga att den inte skulle gå att flytta :/
Kattnät då? Blir bara tre meter på kortsidan men det räcker gott och väl tycker jag! Tre meter blir 4 kompostgaller som står upp, det borde väl duga? Här kan man köpa kattnät, men det finns säkert på andra ställen lite billigare :)
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/balkongnat_katter
#17 Mina galler står inte rakt, utan vinklade lite olika för att stå stabilt. Men har 3-4 galler på en "kortsida" ungefär. Har även hagen "sexkantig" eller vad man ska säga för stabilitet, lite olika beronde på vart den står.
Zooplus är en av de billigaste ställerna, kattnät kostar en hel del.
Har sammanlagt över 20 galler till hagen.
Så får försöka fixa med bärnät om jag inte lyckas fixa något annat hm
Tråkiga är att om jag ska ha hagen runt trädet blir det svårt att sätta bärnät eller annat nät som går tvärsöver (sätter den där ibland för att få bra skugga) hmm klurigt!
#18 Ja, men ställ den som en fyrkant istället, då kan dina kaniner vara i hagen utan att rymma!
Kan du inte ha hagen precis bredvid stammen? Då får ninisarna lite skugga och nätet kan sitta kvar!
#19 Anledningen, som jag skrev i #18, att den inte är ställd så är för att det blir betydligt stabilare om de inte står rakt på rad :)
Då måste jag säkra det på annat sätt gallrena.
Nej det är för ojämn mark, så behöver vara runt trädet för att det ska ge tillräckligt med skugga. Och de älskar att gräva där och sedan slänga sig. Svalt och skönt, vilket inte går en bit från trädet, så får lösa det på något sätt.
Sätt två kompostgaller på höjden då? Fäst dem lite om lott så är det stabilt.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#21 Provat, men blev inte vidare stabilt dessvärre och får halvera hagen för att gallrena ska räcka. Sedan hoppade katterna på det = trillade. Så gick inget vidare.
Men ev får jag hem en ram från en 3,95 cm studsmatta, ska bara komma på ett bra sätt att sätta fast nät runtom. Någon som har tips?? Och på vettigt nät? =)
#22 Du har ju fått tips? på vettigt nät men det dög inte. Köp mer kompostgaller och ha katterna någon annanstans, krångla inte till det så jäkla mycket.
#23 Inte sagt att inget nät duger att ha runt om förutom hönsnät? Vart ser du det? Enda jag har fått tips? om annars är nät som tak men inte efterfrågat något att ha runtom?
Katterna är utekatter, så kan inte hindra dem från att vara runt kaninhagen.
Köpa mer kompostnät skulle bli mycket dyrare än att köpa t.ex stängselnät och kompostnät kan jag inte ha runt en studsmatteram, måste ju vara något formbart
#24 Räcker inte gallrena till, Men nu ska jag inhämta en studsmatteram, om allting går som planerat och sätta bra nät runt.
#25Blir betydligt dyrare att köpa fler galler än att köpa tex stängelnät och kompostgaller kan man inte ha runt en studsmatteram, vilket det är jag söker nu att ha ;) Och stolpar fungerar ej vintertid,.
Så nät att ha runt en studsmatteram söker jag nu, som går att böja runt den och hur man sätter fast det på ett bra sätt :)
Då blir det stabil Hage som de inte kan hoppa över eller krypa under :)
Kompostgaller går tyvärr inte att forma runt speciellt bra.
#6 Om du har problem med att de hoppar över nätet, så sätt på tak så det är omöjligt att hoppa över. Och att ha ett nät som har så små öglor att de inte kan hoppa igenom taket och över väggarna! Det var vad vad jag menade.
Och om du har problem med att taknätet hänger ner i mitten av hagen så kan du sätta dit en "snygg" pelare, tex en avsågad bit av en stock, då behöver du inte spänna det. :)
Jag kan inte så många olika sorters nät tyvärr, bara de redan nämnda.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#28 Ska som sagt inte ha kompostgallrena kvar utan använda en ram från studsmatta istället, den är 80 cm hög, så tänkte ha nät som är ca 90 cm högt, så kan de inte hoppa över, men behöver något bra nät som går att forma runt :) Och det har jag inte sett något här i tråden, som håller för annat än bara som tak :)
#1 Missade din kommentar. Hur tänker du som hundgård?
#30 Ta bort kommentaren tack, du är itne rolig för 5 öre.
Nu frågar jag här, och svar "googla" är defintivit inget svar på min fråga.Det säger ingenting om hur bra det är, hur formbart det är osv, erfarenheter & åsikter hittar man inte genom att google.
#31 Men ärligt talat, vad tror du vi andra gör…? Sitter med en liten uppslagsbok?
Jag tror att TS är medveten om hur man söker på nätet. Annars kan vi ju skita i att ha ett forum över huvud taget om man inte får fråga om tips? och råd. Kan ju vara bra att kunna föra en konversation med någon som har erfarenhet om ämnet i fråga.
Fisknät?, försökte se på trådarna om det har kommit på tal. Det finns meterspris, vanliga färdiga breda rullar .
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#32 Nej men man kan komma med förslag på bra nät att ha runtom som man själv tycker, istället för att spela rolig eller säga att "det är förslag i tråden" trots att det inte är det. Varför tjafsa eller vara spydig istället för att komma med förslag?
#34 Fiskenät är inte speciellt bra runt en Hage, stor risk att kaninerna fastnar i det tyvärr.
#33 Tack! Precis min åsikt också.
#31 Nu ska inte detta bli en diskussion om hur man använder internet, men har du provat detta forums sökfunktion? Jag testade, och fick upp flera sidor (på google iofs) med träffar enbart från kanin.ifokus.
#33 Jag är absolut för att man ska kunna föra en dialog, men när samma diskussion varit uppe hundratals (kanske tusentals) gånger genom åren så ser jag inget fel i att hänvisa till all den kunskap och alla dessa erfarenheter som redan finns nedskrivna. Så skita i att ha forum tycker jag verkar dumt, då det är just på olika forum man får flest sökträffar, tex via google.
#36 Ja jag vet hur man söker. Men nu frågade jag här, eftersom jag ändrade frågeställning med, man kan söka och samtidigt fråga i sin tråd ;)
och när man sitter vid mobilen är det väldigt drygt att kolla igenom tråd för tråd för tråd med segt internet.
Men nu återgår vi till tråden dvs nät som är minst 90 cm högt som man kan ha runt en studsmatta ;)
#37 Jag lägger min röst på putsnät! Mest pga priset, och de små maskorna såklart. Nackdelen är tunn tråd, som eventuellt har svårt att stå emot angrepp av "större" rovdjur, typ räv och grävling. Finns ju gott om grövre alternativ, men då springer samtidigt priset iväg
Här tex http://www.hogbergaab.se/vara-produkter/nat-och-tillbehor/fyrkantnat
Går såklart att hålla kaninerna på rätt sida staketet med större maskor än så, tex med denna typen http://www.stangselbutiken.se/sv/staengsel-och-tillbehoer/staengselnaet.php men då är risken för påhälsning av icke välkomna gäster såklart större, tex iller.
Så själva nätet skulle jag säga är det lilla problemet, en bra fastsättning mot galvat metallrör kan bli knepigare. Har du någon smart ide själv? Om inte så kommer jag med ett strå till stacken:
Bulta fast träreglar i benen på ställningen (eller fäst på annat lämpligt sätt, avgasklämmor tex).
Sen är det bara att fästa nätet i reglarna som vanligt (jag kör alltid med häftpistol och så långa klammer som möjligt, 14mm i mitt fall).
Sen vet jag inte hur stort avstånd det är mellan benen på ställningen, men en liten smidig grind får du säkert till på något sätt (förslagsvis två stycken ifall avståndet är långt, som saloondörrar fast hela vägen ner såklart) ;)
Om du som de flesta andra inte har en perfekt jämn gräsmatta får du nog komplettera med extra tätning mellan nät och mark, med tex brädor. Blir skitenkelt att fästa med skruv om det finns träreglar att skruva i ;)
Det finns olika fiskenät hur mkt som helst. Du får ta träskivor / plankor annars. Platt bred ha, som ett lock
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#38 Mina ska bara vara där när vi är hemma så 100% rovdjurssäkert är inget måste :) Dvs inte nattetid.
Behöver 10-12 meter ungefär. Och 90-100 cm högt.
Biltema och jula har billigare putsnät :) Men formar det sig så bra?
Det stängslet i andra länken, finns det att köpa billigare någonannanstanns, vet du det? =) Var väldigt dyrt där :P
Kommer sätta fast nätet på befintlig ram i så fall :)
Nej helt jämn mark har jag inte men tillräckligt eller lägga stenar där det är för ojämnt, Men bara komma på lösning att fästa nätet direkt på/runt ramen.
Tänkte ha 2 kompostgaller på högställ eller ev fixa "grind" på annat sätt, klurar på det :)
#39 Ska inte ha tak :) Utan söker nät att ha runt en studsmatteram. träskriver blir alldeles för instängt :)
#40 Okej, så bra! Ja länken var bara till för att visa de grövre dimensionerna, jag köper också mitt putsnät billigare! ;) Putsnät formar sig perfekt iom den tunna tråden. Värre med grövre minknät, då krävs det kraft för att få det spänt ;)
Ja, biltema har http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat/Stangselnat-2000022273/
Du ska alltså fästa nätet direkt mot rören, metall mot metall? Det absolut enklaste är ju i så fall att fästa med najtråd. Nackdelen är att nätet ev kan glida upp och ner. Annars får du popnita fast nätet med några små klamrar. Funkar knappast speciellt bra till putsnätet, men kanske med det gröna.
#41 Ja minknät blir det inte, det är mer än dubbelt så dytr som putsnät :P
Ska fästa det på något sätt på det i alla fall.
Hur ska det kunna glida upp och ner om man sätter fast det hårt? =)
popnita? Vad är det, aldrig hört talas om :P
Ja jag har funderat på ev den men vet inte när jag kan ta mig till biltema hmm är synd att de inte har webbshop. Men ska kolla den live med innan :)
#42 Mot hala metallrör glider det mesta. Men såklart, ju hårdare det fästs, desto mindre glider det såklart ;)
Aldrig hört talas om popnit!? Om du någon gång stryker omkring ett dagis kan du inspektera deras staket, det brukar vara grönt nät, fäst med bland annat popnit och klammer ;)
Såhär ser iaf en popnit ut http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Nit-2000016806/
Fästs med hjälp av detta verkyg http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Nittang-2000016803/
Här är en liten film som visar hur det fungerar https://www.youtube.com/watch?v=capFBIPt1IY
Klammern jag tänker på är av denna typ http://jowema.se/stangselklammer
Sen behöver du bara en borrmaskin och några vassa borr, sen har du en hel eftermiddag räddad! ;)
#43 Förskola ;) Nej jag har aldrig hört talas om det ordet :) Snickeri/bygg är inte min hemmaplan ;)
Aaa såna, visste inte att dem hette det hehe :)
Skruvdragare har jag men inte borrmaskin :/ Men får bli fast på annat sätt, :) Med ståltråd eller något sånt :P Det tror jag fungerar :)
Men tack för förklaringen,då har jag lärt mig något nytt :)
Och såklart läser du till förskollärare, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt ordval ;)
Kör på ståltråd du, funktionen blir ju densamma, bara inte lika snyggt ;) Ännu enklare är ju buntband, men kaninerna kanske gnager av dem.
#45 Dagis finns ej ;) Ingen fara ;) Bara jag som fått inprintat under utbildningen ang att inte säga dagis haha!
Nä snyggheten bryr jag mig inte om just nu bara det är funktionellt hehe :)
Buntband har jag nu till kompostgaller, fungerat hyfsat bra, men ståltråden håller ju bättre så :)
se meddelande Fridaaaa
#47 sett och svarat 👍
Jag gjorde en rund Hage och la nätet bubbelt
#49 hur menar du med dubbelt?
Detta nät är lätt att arbeta med, billigt pris. Dock inte 90 högt men du kan ju sätta dem om lott så blir det perfekt. har själv använt detta till kaniner under många år. Funkat super bra!
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793020/
Fäster nätet med buntband. Finns billigt både på Jula och Biltema. smidigt bara dra åt ordentligt och klipp av stroppen. Sätta upp detta runt din ram tax Max en timme.
#51 Tack men vill ha det 90 cm eller högre direkt, mer hållbart och säkrare än att försöka "binda ihop" det på mitten :)
Ja jag tänkte buntband eller tjockare ståltråd att sätta fast det med sen :)
Finns i 1 m höjd med ……..
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793079/
#53 Tack får se när jag kan ta mig till Jula, nackdel med att inte ha det i stan.
Såg att det fanns bara fåtal kvar i lager, hoppa att de har det inne när jag kan dit :)
Tror du kan ringa in och be dem lägga undan det till dig så vet du om att det finns hemma.
#55 Man måste veta när man kan komma och hämta (ringt förut nämligen) och jag vet inte det just nu.
#56 Ring när du vet då
#57 Ja om de har det inne då, så kommer jag självklart ringa. Men kan både bli om en och två veckor eller längre. Återstår att se. Ev hittat innan dess så de kan komma ut mer igen. Inte sagt att jag inte ska ringa.
Tack för en massa bra nättips!
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
#54 om det inte framgått redan så är nätet från jula vanligt putsnät, fast i kortare längd ;)
#69 Yes vet att det är putsnät :)