Svalkningstips i hagen?
Märker på kaninerna att de är väldigt varma.
De har tre skuggplatser och vattenskålar men de ligger knappt i skuggan :/
Petflaskor som varit frysta totaldissar dem, provat flera dagar :/
Fler tips??
(boden de bor i, är inte svalare).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vattenskål med isbitar i :)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#1 Det är kallt vatten i skålarna redan. Men iskallt svalkar inte mer (många tror det, samma för människor men egentligen är det inte så), för de doppar itne tassarna eller liknande i det ändå :/
Får man fråga hur du märker att de är för varma? Om det finns skugga, och de väljer att inte ligga där, då trivs de i solen, och är inte för varma. Så länge det finns vatten och skugga hade inte jag oroat mig.
#3 Man ser och märker det tydligt på dem.
Det blir inte tilllräckligt svalt i skuggan, är minst 20 grader i skuggan dagtid hos oss just nu.
*följer* Men tänkte på kanske kylfläkt i Boden?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#5 Är så pass stor yta så hade krävts mer än en. Har bara ett uttag, och måste kunna stå där kaninerna inte kommer åt några sladdar :/
Men de måste kunna komma ut i hagen också, inte nästan bara vara i boden dygnet runt :(
Betteridrivna fläktar ? ( Clas Ohlson ) Små som man kan fästa upp utan att nå och gnager, det har jag, har nitat fast utanför buren . Fläkten är stegvis har på den svagaste , han ligger och njuter. Vi har direkt sol det är supervarmt i våran lgh. Det spelar ingen roll om vi öppnar våra fönster. Men denna funkar hur bra dom helst!!!
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#7 Mina har ingen bur, de har tillgång till hela boden.
Men som sagt kan de inte vara i boden nästan 24/7, inte rätt mot dem
Och behöver svalkningstips för hagen :) Tack ändå :)
*edit*hittade enbart två pluttiga på claesohlsson, räcker tyvärr inte långt)
Just det Frida. Har du inget el uttag? Det finns stora fläktar. Vi har inte bur egentligen , kompostgrind, men funderar på ta bort den han använder ju bara toan och sina mattoroch han har kanintillbehör, då vet jag ju inte vad jag ska höra med fläkten. ! 😅,
#9 Se #6 ;)
och som sagt hjälper inte det i hagen och är hagen jag är ute efter 👍
Spola kallt vatten i gräset kanske? Torkar ju fort om solen ligger på men blir ju lite svalare att vara på? 🙂
Kolla gärna in bloggen
http://nouw.com/wilmaj
http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland 
Trött , såg nu, tack! Fridaaaa , du är mer vaken än jag 😅
#12 Hehe
#11 Fukta lite kan jag göra på vissa ställen i hagen :)
Men om de "totaldissar" dina frysta petflaskor, vad får dig då att tro att kaninerna är för varma? Kaniner må vara ointelligenta, men deras överlevnadsinstinkt är stark
#14 Bara för att de dissar flaskorna betyder det inte att de inte är varma.
Och jag känner mina kaniner, så jag vet att de varit för varma under dagen.
Alla kaniner gillar inte allting, så enkelt är det. Så nog tjatat om det, tack.
"vad får dig att tro"; jag tror inte, jag vet. Kaniner är inte ointelligenta.
Här finns en liten artikel, om du inte redan läst den
http://kaninmagazinet.se/2012/april/tips-for-en-varm-sommardag.html
Hur ser hagen ut förresten, är det nät i botten?
#17 nej inget nät i botten.
#16 redan läst tack ändå :) mycket jag redan gör :)
Då hade jag letat upp en ganska stor men platt sten. Lägg eller gräv ner den lite i marken på en skuggig plats, så kyls den ned underifrån. Sen håller stenen sig sval länge ;) Gamla betongrör funkar säkert också bra, bevarar kylan bra
#19 gräva ner är inte möjligt men sätta i hagen går. om det ens finns att hitta här :)
Finns det inga naturliga så är det ju bara att åka till närmsta bygghandel och köpa några betongplattor ;)
#21 ingen möjlighet till det före lördag tyvärr. Bor en bit bort.
#22 Ja men det är ju ingen brådska, högsommaren är inte här än. Över 26 grader sägs risken vara stor för värmeslag, under det hade jag inte varit orolig, om det nu finns både vatten och skugga. Nu har jag absolut inget mer att tillägga, jag önskar dig lycka till! ;)
#23 vi har haft uppåt de temperaturerna
kan du inte flytta de tillfällig till svalare ställe? Ladugård eller (jord)källare funkar fint för mina kaniner :)
jag märkte på mina ena kaniner att de ville gräva bort gräset och ligga på jorden, så måste vara svalare där. så man kan ju gräva bort lite av gräset och vattna där
Aa de är svin varmt här. Hm ska fundera ut mer saker som kan hjälpa dig Frida
Lägg dit en blöt handduk? Som det står i artikeln, man kan kanske vika den och frysa i frys, sedan vika upp och lägga på marken? Den kommer iallafall vara blöt länge, om inte fryst…? :/
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#31 Fryser man den blöt så kommer det nte gå att veckla ut den. Men blöt handduk i en hörna kan man ju prova :)
#32 Man kanske kan banka sönder isen så den går att vika upp, då är den ju kall fortfarande… 😃
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#33 jag har testat att frysa handduk innan ;) Och då måste den vara torr när man lägger in den, annars sitter det stenhårt fast och risk att handduken får sönder.
Men lagt in en blöt handduk nu, då får vara i hagen en stund nu under övervak :)
Min kanin bor inomhus. Men ändå. Jag brukar ta en liten handduk och skölja med vatten . Sedan kramar jag ut vattnat så den blir fuktig och lägger den på hennes favorit plast. Eller så lägger jag den på henne en liten stund.
#36 tack, ja jag srkrev det i #35 att jag gjort det i hagen :)
Oj såg inte det #37 Är ny här på kanin iFokus Måste man säga vad man heter?
#38 Nej det måste man inte göra :)
Tack
Ta två större blomsterfat i terrakotta ca 30-40 cm i diameter, sen frys in plastpåsar med vatten, lägg dem platta så det blir som frusna kakor/ alternativt ta kylklampar. Lägg dessa när de är frusna i den ena blomsterfatet som är rättvänt, lägg sedan det andra blomfatet uppochner över det första och isen, så blir det ett litet kylskåp. inte lika akut-kallt som en frusen flaska och platt så kaninen kan sitta eller ligga på den. Eller så kör man bara ett lock upponervänt. Tips jag hittat här.
Sen kan man frysa in blandad frukt som man mosat och ge som isglass. Tycker man de dricker dåligt så skiva ett äpple eller annan "vätskande" favoritfrukt och lägg i vattenskålen.
Tegelstenar som man lagt i blöt i en hink svalkar när vattnet avdunstar från dem. + ingen risk att det bits/rivs hål på en plastpåse med is eller att en handduk blir förstörd.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#41 Aaa vad smart! :)
Dricker gör de bra :)
Ger extra gurkbit ibland, för att slippa all söt frukt :) Det uppskattar dem :)