Flytta ut kaninungar? När?
Vi har precis fått kaninungar som är ca 1 vecka nu. Dem bor inne i en stuga på tomten där det är svalt och skönt. om det blir varmare än vad de är inställt på går fläcken igång och om de blir kallare blir de varmare. Den håller alltså temperaturen helatiden. Men frågan är, jag undrar när man kan flytta ut kaninungarna till en stor utebur med utehage med mamman. Hur gamla ska dem vara för att bo ute? Tack för all hjälp jag fått från alla mina tidigare inlägg! Ni är Underbara❤️😚
En viktig sak att tänka på nu när dom är så små är att vara försiktig med vad dom får i sig och att ha dom i en ute Hage och låta dom beta fritt kan bli jobbigt för deras magar eller ja det värsta som kan hända är väl att dom får diaree, jag skulle vänta några veckor till, men jag är ingen expert utan detta säger jag från egen erfarenhet, lycka till!
Plocka gräs och blad utifrån och vänj ungarna sakta i buren någon vecka först.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Min hona fick ungar för 5 dagar sedan, i en utebur med tillhörande Hage. Som jag ser det är det bättre att de får smaka på gräs/kvistar med mera så tidigt som möjligt, så de vänjer sig redan från början.
Att flytta en hona med kull från en innebur till en utebur har jag faktiskt ingen erfarenhet av. Tror dock att risken att stressa honan och ungarna är ganska stor om man gör det för tidigt.
Hur stor är uteburen och hagen?
#3 den är ganska stor, det är en dubbelbur med en utehage med tak ;)
http://kanin.ifokus.se/discussions/4d714921b9cb46223905df47-kan-jag-flytta-dom hittade en gammal tråd på samma ämne, där finns gott om tips?. Men för att sammanfatta den tråden, antingen får ungarna födas direkt i uteburen, eller flyttas ut efter 4-5 veckor.