Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 824 ggr
Kaninernasbästa
0

När ska man bryta ihopsättningen?

Jag har två ranghöga damer, Hedda och Silja. Vill väldigt gärna att de ska kunna bo tillsammans för båda har bott med andra kaniner som de trivts bra med.

Min fråga är iallafall när man ska avbryta bråket. Det ser ju lite läskigt ut men det kan ju se värre ut än vad de är. De jagar varandra och biter tag i varandra och håller fast och båda har fått ett mindre sår som snabbt läkte.

Trebit
0

Det är alltid svårt att veta när det är dags att bryta, men när jag bondade mina kaniner följde jag några mindre riktlinjer.
Om de rider på varandra, låt dem, i alla fall i några sekunder. Om de jagar varandra, ge den som blir jagad möjlighet att komma ifrån den andre, avbryt med blomspruta precis framför den som jagar. Om de stannar/håller fast och biter varandra, avbryt med antingen blomspruta eller annat medel (vi använde en större bit kartong på ett mopp-skaft för att gå emellan). Om de efter att ha blivit avbrutna ändå direkt fortsätter bråka, sära på dem helt och avbryt sessionen.

Jag fick även en del hjälp av denna sida: http://cottontails-rescue.org.uk/information/bonding-bunnies/
De har även fler bondingfilmer på sin youtube, jag använde dem för att försöka lära mig se vad som är aggression och dominans hos kaniner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninernasbästa
0

#1 Jo, de rider inte på varandra utan mest biter tag i varandra och släpper aldrig taget nästan. om vi försöker komma mellan med något tar de tag i den och hänger på den, tidigare har vi använt våra händer men vi insåg ganska fort att det inte var en så smart idé.. haha😂Ska försöka med en blomspruta och se om det hjälper.

hur ska man göra om de har bitit tag i varandra båda vägrar släppa taget. brukar lyfta en av de och sedan försöka få bort den som hänger, men den som blir lyft tror att den andra kaninen lyfter upp och hugger tag och det gör ganska ont även om man har tjockvantar😉

Trebit
1

#2 Är de så pass aggressiva mot varandra skulle inte jag försöka sätta ihop dem. Har de fått bo bredvid varandra ett tag? Bytt toalådor för att vänja sig vid varandras lukter? Två ranghöga honor låter väldigt risky redan från början.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Storip
0

Hade två ranghöga honor som bråkade. De bor nu tillsammans. De hade gått med varandra mellan galler. Sedan på neutral mark i stor Hage. Fortfarande bråk. Sedan blev det resa . Och stressen gjorde de kompisar, kan man säga. De blev trötta av resan så inget bråk under resan. Och efter det har de bott tillsammans :) Så pröva gärna det, att ta de båda på en åktur och se hur de reagerar. Pröva sedan på stor neutral mark. Och kom ihåg att de ska ha mat när du bondar de, att äta är socialt.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Kaninernasbästa
0

Problemet är bara att båda löstränas på hela gården och har därför varit på hela gården😕Annars bra ide!

Storip
0

#5 På landet har mina revirstarka honor fått träffas, just för att jag också har kaniner frigående :) Låt de träffas inomhus annars? Eller gå ut med de i koppel och låt de träffas där de är ovana? Egentligen är det dåligt att låta de träffas med koppel på, de kan trassla in sig. Så kanske åk iväg med några kompost galler och ställ upp någonstans? Eller kanske bara hos grannen?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Kaninernasbästa
0

Pappa är allergisk, men kanske kan fara till något ställe om föräldrarna går med på att skjutsa hehe;)