Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5278 ggr
aliiciaj
2016-04-11 22:50

Hur keliga är dina kaniner?

Skulle vara intressant att höra hur keliga era kaniner är. När de är keliga, har de alltid varit keliga, vart vill de bli klappade osv :) Mina kaniner är inte så keliga, bara Haren som älskar att bli klappad och då är det överallt på kroppen när som helst på dagen. Humlan får man inte ens röra. Och Curium är ganska känslig så hon flyger i luften om man rör henne på minsta lilla felaktiga sätt, men ibland kan hon kela om hon är utslagen efter ett joggingpass, det är då jag passar på ;)

Annons:
Maleficum
2016-04-11 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min nuvarande angorahane är extremt kelig! Så fort man börjar peta på honom lägger han sig platt som en pannkaka och börjar kraska tänder och man kan hålla på att gosa i evigheter! Och han kan ligga i de mest skumma ställningar medan man håller på. På kvällen när det är matdags har han däremot inte ro att gosa uran då förföljer han mig bara genom hela huset tills han fått sina linsgroddar (får han annat så följer han ändå efter mig och väntar på sina linser). Han kan börja röja runt under sängen och väcka mig på natten enbart för att han vill gosa också (så fort han märker att jag vaknat lägger han sig platt nedanför min sida av sängen på lagom klappavstånd).

Han är helt klart den mest kelsjuka kanin jag haft och då har jag haft en kanin som matvägra och blev deppig om hon inte fick sin dagliga dos av kel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Trebit
2016-04-11 23:15
#2

Benjie och Luna är ganska olika när det kommer till att mysa med människor.
Sätter man sig ner på golvet så är Benjie genast där och putsar ens byxor och sträcker man fram handen trycker han oftast direkt ner huvudet och stannar och blir klappad tills matte får kramp i handen. Han sliter sig endast om han tycker att det är hans tur att putsa tillbaka. Han föredrar definitivt att bli klappad i pannan, över öronen, och på kinderna, men härligast av allt är när man drar hela handen över pannan/kinderna/öronen och sen ner över ryggen. Då tuggar han och blundar och det märks att han njuter! Alla tider på dygnet är bra mystider för Benjie, förutom pelletsdags, då är det bara pellets som är intressant (såklart).

Luna däremot vill oftast bara bli klappad om hon redan är i mysläge, antingen när Benjie har suttit och putsat henne eller när hon på kvällarna sträcker ut sig på golvet. Då kan man klappa nästan hur länge som helst, bara man inte rör den otroligt söta fluffiga rumpan eller de retsamt utsträckta baktassarna, då är hon snabb på att säga ifrån och flytta på sig.

Benjie har alltid varit tillgiven mot oss, men han är ännu mer så när han bor frigående. När vi var tvungna att ha dem separerade i burar så var han inte alls lika intresserad av oss människor som när han går fri. Luna var tvärt om, när hon bara fick vara ute ibland och bodde på en avsevärt mindre yta så var hon mycket mer förtjust i människor än nu när de har flera rum. Förut kunde hon komma fram och lägga sig nära längst benen om man satt på golvet och bli klappad i evigheter. Kanske känner hon att hon nu får tillräckligt med uppmärksamhet från Benjie att hon inte behöver oss tvåbeningar längre.

Ingen av kaninerna vill mysa i famnen eller i knät, det är endast golvet som gäller, eller om de har somnat uppe på någon av stolarna under bordet.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[lillelull]
2016-04-11 23:19
#3

Lilla Tuva hon vill alltid bli klappad av mig och ja de är nästan så jag tröttnar på att klappa henne eller inte tröttnar, det är nog inte rätt ord  men mer  " känner att jag måste gå iväg nu och göra lite annat nu så jag måste tyvärr sluta klappa dig nu Tuva för annars så sitter jag bara och klappar dig hela dagen" haha,
När jag sitter på golvet med henne kommer hon direkt och slickar på mina kläder och händer och verkligen kräver uppmärksamhet så hon är verkligen en kelgris. 

Hon är så gosig och glad och hon kan verkligen sitta och vara lugn och bli klappad men också fara omkring och hoppa och leka också när jag är iväg i ett annat rum eller bara gör annat, så underhåller hon sig själv med lite prasseltunnlar och leksaker och annat grejs och nu har vi precis beställt en sele så vi kan gå ut i det fina vädret också och jag tror det kommer bli jätteroligt för henne och mig.
 Så ser framemot det jättemycket. Den ska komma i veckan.

 Men hon tackar aldrig nej till kelstund med mig! 🙂 Och det är jag glad för! ❤️ 

Och hon är en renrasig hermelin kanin och bor inomhus och är en så gott som frigående kanin förutom på natten då får hon vara i sin bur men det gör henne inget för på natten sover hon också.
Och sen är hon instängd när jag inte är hemma vilket är väldigt sällan och korta stunder då jag är sjukskriven och hemma 24/7 i princip.

BaltizSimbaLukas
2016-04-12 08:03
#4

Simba är inte så jättekelig, men han gillar att bli klappad/kliad på huvudet korta stunder, och så har jag märkt att han gillar massage! 

Hos oss är det mer: "Har du mat? Nähe. Jaja, klappa mig lite då. Oj! Det var ju ganska skönt! Nä, nu vill jag käka gräs istället, hejdå!" 😂

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

[RC1393]
2016-04-12 10:12
#5

Väldigt olika! Alla vädurarna, lejonet och vädurskorsningen älskar att kela och bli klappade. Dexter, en av mina avelshanar är dock lite kinkig emellanåt och sätter sig med nosen i vädret i ett hörn. Så har han alltid varit utan att vara osocial eller rädd för människor, han har bara sina egenheter för sig när något inte passar honom😃

Tyska jätteschecken är lite mindre på, han är gärna runt omkring en och bli klappad en stund men han sitter inte gärna lika länge som de ovanstående. White/fransk vädurskorsningarna får man inte prata alls med om det inte är absolut nödvändigt. Inte så kul för mig kanske men de har varandra så för dem är det nog ingen förlust att de inte är vän med mig.

frejaspluto
2016-04-12 12:25
#6

Min dotters lille pojk älskar och få uppmärksamhet , kelas närsomhelst i stort sett! Man märker om han vill vara ifred, det är om vi har varit ute med honom, lägger han sig under bordet och sover, vilar. Han är mkt med min dotter , hon kelar med honom hela tiden, dom klickade ju på en gång. När vi skaffade honom. 😄

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Irmelinis
2016-04-12 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mina dvärgvädurs-damer Ellie, Yrja och Sally är alla gose-grisar. Även om Yrja har lite svårt att sitta still nån längre stund, hehe, så älskar hon att bli klappad små stunder då och då. Sally ligger gärna hos oss i soffan och Yrja väljer ofta att ligga vid mina fötter på golvet som en liten hund. Ellie (på bilden)  kan man klappa hur länge som helst, hon tröttnar aldrig. Hon lägger huvudet i mitt knä och njuter. 

Dvärgteddyn är inte så kelig av sig, han gillar att vara med och kolla vad som händer, men verkar tycka att han klarar sig fint utan klappar. 

Dvärgvädurshanen är snäll, men han tigger inte klappar som tjejerna kan göra. 

Engelska väduren gillar verkligen att bli klappad, sover gärna "i en hög" med sin burkompis och tycker om att vara nära.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
2016-04-12 16:01
#8

Zingo har väldigt olika dagar! Ibland kan han vara kelig som bara den, men bland inte. Han gillar mest att bli klappad mellan öronen och vid kinderna :)

Zingo ;D

I loves smulan5
2016-04-12 17:35
#9

Min kanin smulan är rätt så kelig. När jag ska kela med smulan efter skolan så springer han iväg så jag måste ta upp honom och gosa lite sen vill han gosa så mycket så möjligt

batmanthebun
2016-04-12 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Quinn min hermelin älskar att bli klappad, hoppar självmant upp i knät och kan klappas i långa intervaller, dock så är det på "hennes villkor". Börjar du klappa henne hoppar hon iväg, surar lite, hoppar tillbaks och kom fram till att hon faktiskt vill bli klappad men nu är det hon som bestämt det, inte jag eller någon annan. 

Batman, dvärgväduren, har inget emot att bli klappad men inte det bästa han vet, till skillnad från Quinn. Han kan man dock sitta med längre, då Quinn brukar hoppa upp i knät gosa, hoppa ned göra lite saker och sedan komma tillbaka. Han är nog van dock att klappas länge då jag hade extrem problem med min ångest när jag skaffade honom, så satt ofta och kolla på honom/gosa med honom när jag mådde dåligt, vilket var ganska ofta. Han är mer som en liten nallebjörn, går med på allt praktiskt taget, nöjer sig bara att få uppmärksamhet. 

Sitter man dock och klappar Batman är Quinn inte långt borta och kräver klappar hon med för jag får ju inte ge honom mer kärlek än henne, det är ju helt absurt tycker hon. Så hon buffar, hoppar över/runt han, klättrar på honom om hon så måste för att får mer uppmärksamhet än honom

(Bilden är från idag när jag satt med kaninerna i hagen, som vanligt är stolen det intressantaste som finns)

[fin_kanin]
2016-04-12 20:59
#11

Nej, Pigge är verkligen inte gosig! Det går inte att sitta och ha honom i knät, han sticker iväg direkt. Men därimot älskar han att bli kliad på pannan, när han sitter tryggt i sin bur. När vi fick honom gick det knappt bära honom, så framåt har det ju iallafall gått! 🐾

Peak303
2016-04-12 21:08
#12

Zapp kan ligga och sova en lång stund i knät om han inte känner doft av de andra kaninerna. För han då kan få för sig att snuska sig istället. De andra två är också keliga men på olika sätt. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Frosstis
2016-04-12 21:14
#13

Charlie vill alltid gosa :) Men inte i knät, han gillar att ha stadig mark under fötterna. Allra allra helst på pannan. Kliar man honom i pannan kan han inte göra något annat än att vara stilla (och ofta knapra för det är mysigt), så det tar jag som advantage ibland typ när jag ska städa hans bur och han vill vara med, då brukar jag klia honom i pannan så jag får städa i fred.

Annons:
[Frida Rydberg]
2016-04-12 23:44
#14

Triss och Satine tycker båda om att mysa en stund. James tycker också om det men det är helt och hållet när det passar honom. Gry och Alma kan behöva lite övertalning men sen ligger de och myser en bra stund. Eppi vill i regel inte alls bli klappad, utan han tycker det är bäst om han får hoppa omkring och undersöka mig när jag sitter i hagen

MissanTissan
2016-04-13 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#15

Jag har tre kaniner,

en som föddes här. Hon är superkelig och älskar att bli buren och ligga i famnen.

En som räddades från vanvård, han gillar inte när man rör honom när han hoppar runt (Klappar, bär mm) Men kommer han själv upp i famnen så kan han ligga där i flera timmar och älskar att bli kliad mellan öronen.

Den sista tjejen är en omplacering och är inte super mysig, men när man har godis kommer hon gärna upp i famnen och äter dom.
Däremot så är hon helt okej med att bli buren<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Kaninhoppare
2016-04-13 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Alvin är en gosklump när han känner för det. Han älskar när man kliar honom på kinderna och "drar" i öronen, haha. Om han har en bra dag kan man få ha honom i knäet en liten stund, men oftast föredrar han att gosa på markhöjd. Han vill helst inte att man bär runt på honom, men det beror enbart på hans storlek. I övrigt är han jättego. ❤️

Jenka gillar att bli klappad på huvudet och ligga i famnen och mysa. 

Pontus är inte så mycket för mänsklig närhet alls just nu, men jag hoppas kunna vända på hans humör med lite träning.

Medarbetare på Jättekanin

GraceyLorentsson
2016-04-13 16:44
#17

Min hane lejonhuvad kanin är mycket gosig av sig men hona dvärgvädur/lejonhuvad vill gosa ibland.

melonen
2016-04-14 12:57
#18

Min ena kanin var helt förbjuden att röra när hon kom till mig för snart två år sen men nu kan hon ligga stilla hur länge som helst och bara älskar gos! Min andra kanin som kom till mig för bara två veckor sen har alltid varit jätte gosig, jag klappar han en stund sen slickar han mig sen klappar jag han osv…

[Nikita14]
2016-04-15 15:07
#19

De två kaninerna jag har nu är båda keliga, Nina älskar att gosa när jag sitter i soffan framför tv n, hon kan länge gosa in sig med halvöppna ögon, för att med jämna mellanrum slicka mig i ansiktet och på halsen. Dock kan hon tycka att upplyft är obehagligt, särskilt uppifrån. Den andra lejonhuvade brukar gosa in sig och kan sitta så hur länge som helst. Inga problem att lyfta upp. Hon är bara unge än så länge, 8 veckor, så om man sitter på golvet vill hon ganska snart skutta iväg och upptäcka omgivningen. Har även haft kaniner som inte alls varit keliga, utan föredragit att vara ifred utan fysikt kontakt.

LinaN
2016-04-15 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Dexter är en myspropp, men vi har inte vart tillsammans så länge än (imorgon kväll 2 veckor) och jag har tyvärr inte kunnat mysa så mkt med honom som jag hade önskat iom att mamma är bortrest till finland så måste hjälpa till extra mycket hemma (tur hon har en vuxen dotter som kan komma hem och hjälpa till med småsyskonen ^^) 

Men han har börjat vilja hoppa upp i knät på mig när jag sitter på golvet, och han tvättar mina händer och armar, samt idag så försökte han tvätta mig i urringningen på min tröja^^ pervo *ASG* sen när jag la mig på golvet med laptopen så hoppade han upp på mig flera gånger och slutligen la han sig ner på mig. Lyckades få till en halvkass bild på det hela.

Han försökte även tvätta mig i håret, det gick inget vidare. Så han lär nog bli en riktigt myskanin. Han låg ju på min rygg säkert en kvart nånting innan han började utforska rummet vi bor i för tillfället innan vi åker hem till vårt egna igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
emms
2016-04-18 16:24
#21

Gosa är det bästa Mio vet. Lägger sig platt som en pannkaka om man petar lite på honom. Kan ligga och gosa hur länge sen. Och när man fjäskat tillräckligt länge putsar han tillbaka 😉

Men iom att han är så stor (fransk vädur) så vill han inte sitta i famnen eller liknande. Man får ta sig ner till hans nivå om man vill gosa. Eller ha honom i sängen 😇

Miramis (som tyvärr ska flytta snart) är mysig på hennes villkor. Är hon i ett större rum så finns det oftast roligare saker att göra. Men ibland är hon på myshumör även då och lägger sig tillrätta som en liten köttbulle. Nu när hon bott i en bur senaste 2 veckorna så är hon väldigt mysig i buren. Då får man klappa henne utan att hon skuttar iväg. Väl utanför buren så är det roligare att utforska.

Emma

Upp till toppen
Annons: