Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1560 ggr
smellcaramell
0

Kastrering av kanin

Funderar på att kastrera min hankanin (dvärgkanin som är strax över 5 månader) då han börjat vakta buren och periodvis attackerar mina händer när jag har de i buren. Men har några funderingar nu då jag funderar på att endera kastrera nu så fort som möjligt innan det blir rötmånader o.s.v. eller vänta till i höst då jag flyttar till annan ort, så vill välja den klinik som verkar ha de bästa metoderna vid operation/kastrering av kanin.

1. Vilken metod är bäst när man söver kaninen? Har för mig att jag läst någonstans att det är bäst att söva med gas, kanske är den enda metoden som används nu för tiden till och med?

2. Brukar man få/behövs det smärtstillande efter operationen, som man ger hemma alltså?

Fyller väl på med fler frågor om jag kommer på några fler 🙂

Trebit
0

1. Ja, kaniner ska alltid sövas med gas. När katter och hundar sövs med injektion är detta beräknat på dess vikt, men samma viktskala gäller inte för kaniner och kaninen skulle då lätt kunna få i sig för mycket narkos och inte vakna efter operationen. Om man söver med gas kan veterinären lätt väcka kaninen igen ifall något skulle gå fel under operationen.

2. Ja man brukar få recept på smärtstillande (Metacam är vanligast) som man själv får hämta ut på apoteket (enligt min erfarenhet). Dock vet jag inte om det alltid skrivs ut när hanar kastreras då jag endast har haft en hona som kastrerats. Kan tänka mig att seriösa veterinärer ser till att smärtstillande skrivs ut.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

frejaspluto
0

Det är bra om du väljer kastering, hanar har en tidsbegränsning har jag för mig tiden att kunna kastera .jämnfört med honor, som kan kastera sig under en längre tid. Du kommer ha en lugnare hane! Min dotters var lugn om man skulle jämnfört med nga kaninägare. Han gnagade på min soffa nu är det över. Han är supercool, lugn , social, trygg. Det kommer nog din kanin bli med . Det sägs att det blir , mer sociala .mm. Just när det gäller medecin, dom söver ned med narkos. Ont har man alltid. Har inte sett nånstans eller hört. Nått smärtstillande efter kastering , utan låt den vara , kela se till att den äter och dricker , man får pulver med sig hem critical care om din kanin inte skulle äta efter viss tid. Vissa kaniner är väldigt trötta och omtumlade .från kanin till kanin. Våran var tvärtom. Pigg och glad kissa och bajsa, åt som inget har hänt. Men när han ville hoppa till min dotter efter operationstiden så hade han ont. Märkte det på hans hopp. ✨✨✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

smellcaramell
0

#1 kanonbra svar! Anledningen till att jag undrar är för att jag tänkt höra av mig till de veterinärer i området som kastrerar kaniner, man märker ju rätt fort hur seriöst det är när man hör deras svar eftersom att vissa verkar ha noll koll..

#2 är rätt haj på vilka beteendeförändringar som kan komma efter en kastration, undrade mer över själva utförandet. Angående smärtstillande så känns det bäst att få det utskrivet direkt(man behöver ju inte hämta ut det om det inte behövs) eftersom en kanin som har ont kan vägra äta.. Ska höra av mig till den största kliniken i området nu och ställa några frågor så får se vad de svarar..

smellcaramell
0

Blev tyvärr besviken efter att ha fått svar från djurkliniken där jag bor nu, de söver nämligen med "läkemedel", ej gas. Sedan var det rätt dyrt med tanke på sövningsmetoden(1300kr). Är det någon som har tips? på en bra veterinär någonstans mellan Umeå och Sundsvall (nära E4an)? Just sövningen är ju en så viktig del av ingreppet eftersom att risken finns att kaninen inte vaknar ur narkosen..

frejaspluto
0

Narkos är alltid en risk oavsett djur. Har du vägarna förbi Sthlm boka en tid. 08.00. Tar dom in och efter kl. 14.00. Brukar man hämta upp sina djur.

Trebit
0

#5 Klart att narkos alltid är en risk, men risken för kaniner ökar markant om de sövs med injektion istället för gas.

#4 Har tyvärr noll koll på veterinärer norrut, vet att Svartsynt kastrerade sin hona i höstas utan problem och hon bor väl i närheten av Umeå? Kanske har några andra medlemmar koll på ställen däromkring?
Tycker också att det låter rätt dyrt för en hankastrering.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

frejaspluto
0

890 kr kostade för oss. Det sägs att honor är dyrare. Än hanar. Mkt mer ingrepp än på hanar. Kontakta Svartsynt, kolla upp.

boberga
0

Om du går till en veterinär som brukar operera smådjur så tror jag inte att det spelar nån roll att de söver med spruta bara de väger kaninen innan.

Min veterinär har ingen narkos utan söver med spruta, har kastrerat kanin och katt, gjort kejsarsnitt på katt, dragit ut hund- och katt-tänder och det har aldrig varit några problem. 

Brukar bara vara djursjukhus som har gas då de operationerna kräver mer personal så då blir det också dyrare för djurägaren.

smellcaramell
0

#5 den största risken när man söver kanin är narkosen, och det ör väldigt mycket svårare att dosera rätt när man använder injektion, så jag tänker inte åka till en veterinär som söver med injektion, isåfall får han gå okastrerad tills/om ett bättre tillfälle ges. #6 toppen, ska höra med Svartsynt då! #7 precis som jag skrev till #5 är narkosen den mest kritiska biten under kastration av kanin, och gasens koncentration kan hela tiden regleras, vilket inte injektionen kan. Dessutom var 1300kr väldigt dyrt med tanke på att de inte använde sig av gas.. :) får höra runt helt enkelt :)

Em_
1

Vill man kunna kontrollera gasnarkos ordentligt måste man intubera och då måste kaninen få så mycket lugnande att den blir helt avslappnad. Så det blir ändå injektioner som måste doseras rätt. En hankastrering går så himla fort. Jag gissar att en van veterinär kastrerar på ungefär samma tid det tar att intubera och koppla kaninen till narkosapparaten. Ju kortare tid kaninen är sövd desto bättre, så vid just hankastreringar kan jag förstå att man väljer att inte använda gas.

[Nikita14]
0

Kastrerade min hane när han var tre år gammal. Fick inte med vare sig smärtstillande eller critical care . Men han återhämtade sig otroligt fort!

frejaspluto
0

Det gick snabbt förhoppningsvis med. Kissade och käka och var som vanligt. Fick hem smärtstillande och cc. Fryst ned det utifallatt om det skulle hända ngt annat.m