Tåg med kanin
Jag har två kaniner på 6 år som bor tillsammans, men jag "bor" nu temporärt i två olika städer. Som det är nu så är kaninerna hos mina föräldrar, där jag spenderar mesta av min tid. Däremot vill jag mer och mer bo i min lägenhet som är 2 timmars tågresa + 30 minuters bussresa bort, men jag saknar kaninerna så galet mycket att jag inte vill stanna där. Därför undrar jag om någon som är van vid att resa med kaniner vet hur pass ofta det är okej att ta med kaninerna på en sådan resa. Skulle det vara rimligt att ta med dem för att bo en vecka där, för att sedan åka tillbaka? Eller är det onödigt stressigt för kaniner? Jag vill deras bästa såklart men jag vill också kunna befinna mig i min lägenhet utan att sakna dem hela tiden :/
Det beror väl först och främst på hur dina kaniner reagerar på att åka tåg, det kan ju vara väldigt individuellt.
Mina två kaniner blir t.ex. väldigt nervösa av att åka bil, och med tanke på deras reaktioner väljer jag bort vissa kortare resor till vårat landställe (1 timme bort). Om dina kaniner inte blir nämnvärt nervösa så ser jag inga problem med resor. Däremot kommer det väl förmodligen bli ganska påfrestande både för dig och dem att resa fram och tillbaka varje vecka… Ni kanske kan köra tvåveckorsperioder? Eller att ni bor i din lägenhet och åker till dina föräldrar typ en helg i månaden?
Absolut, det beror på men man ska inte vara så rädd att försöka åka och prova. Jag åker tunnelbana , buss med våran kanin. Han är flexibel och han diggar verkligen det! MSN ser på sin kanin om dom gör det 😄😄
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
MSN = man. Stavfel.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Det kan ju vara individuellt som tidigare nämnts, har haft en kanin som blev otroligt åksjuk och bara slängde sig på rygg, fick "döda" ögon och rörde inte en fena förrän man stod still och varken åt eller drack under resa så han ville jag inte åka med mer än nödvändigt.
Sen har jag haft dem som ätit och druckit och inte alls verkar brytt sig nämnvärt om att åka. Jag har mest åkt långa sträckor med mina kaniner (mycket bil mellan Stockholm och Bohuslän och en hel del tåg mellan Stockholm och Skåne och Bohuslän och Skåne) och en del kaniner (som min nuvarande efter att han blev blind) kan behöva en lite längre resa för att inse att det inte är farligt och konstigt och efter det inte ha större problem med det.
Min kanin jag har nu blev blind vid 6-7 månaders ålder och hade då enbart åkt transport från uppfödare till mig och sedan en tur till veterinären. Efter han blev blind gjorde vi en kort "testtur" som gick sådär och sedan en långtur. Första 1,5 timmen var han skräckslagen och jag tänkte att det aldrig kommer funka men vi gjorde en lunch paus och jag satte ut transporten i friska luften under tiden och efter det gick de efterkommande 5 timmarna utan problem och nu har han åkt den sträckan fram och tillbaka flertalet gånger utan några besvär alls.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Mina kaniner har transporterats några gånger i bil förr, och det har varit mellan 1-3 timmars restid. Då har de mest bara sovit, men det märks på dem att de är vaksamma. Men det verkar som jag då i alla fall kan testa att ta med dem någon gång och se hur de reagerar. Blir de för stressade så låter jag bli att göra om det, helt enkelt :)
Jag tävlar aktivt med mina hoppkaniner så de är vana vid att både åka bil, buss och tåg längre sträckor. Bor i Skåne har har åkt till ex Stockholm, Kalmar, Uddevalla mm. Mina är dock vana och har inte visat att de mår dåligt av det. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Min kanin, och min förra också för den delen, älskar att åka bil, eller iallafall tycker det är helt okej. Han bara lägger sig ner och somnar, om han vaknar så dricker eller äter han lite och somnar om. Det längsta jag åkt bil med honom är ungefär 6 timmar (Borås-Fiskebäckskil) , med en skuttpaus på en liten äng vid en mack.
Med tåg har jag bara åkt ca 2 timmar (Borås-Varberg) men det gick bra det med. Det enda problemet var på tågstationen med alla höga ljud, då blev han lite vaksam.
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!