Träning och kost för kanin
Träning och kost för kanin Halloj! Enda sedan jag började träna anton i hoppning har hans ryggmuskler utvecklats o han har blivit starkare. Det blir 10-20 hopp dagligen på en höjd på ca 10 cm (just börjat i princip) Nu vill jag gärna ha lite tips? på hur man kan träna Antons andra muskler också. Så att hela kroppen blir stor och stark. Långa utepromenader (och korta) tar en bra stund att planera då jag gärna vill ha någon med mig (många hundar där jag bor) men försöker klämma in det då och då. Så några bra tips? för träning av alla små kaninmuskler? :) Dessutom så behöver ju Anton rätt kost för att träningen ska få optimal funktion. Så har ni något tips? på ett schema eller liknande med frukt o grönt som man kan använda varje vecka? Så att han får i sig allt han behöver, för det är jag rädd att han inte gör. Han äter pellets och givetvis gott om hö :) Så bomba gärna med förslag, gärna både träning o kost :)
R.I.P. Anton 💔
Putt
R.I.P. Anton 💔
Har inget bra tips? tyvärr, men en sak reagerade jag på. När du skrev frukt och grönt. Vill bara inflika att om du vill ha en kanin som mår bra och är frisk så ska du huvudsakligen fokusera på att ge hen massa grönt som blad, gräs och kvistar. Frukt och grönsaker (förtydligande: t.ex. spenat och dill räknar jag under blad och inte under grönsaker) ska man hålla tillbaka på, det är som godis för kaninen. Så det blir väll mitt tips: vill du ha en frisk och kry kanin ge hen en varierad kost med massor av blad, gräs, kvistar och självklart hö.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Håller med Cochon, sen skulle jag råda dig att dra ned på hoppandet. Risken finns att din kanin tröttnar eller överansträngs, kanske inte en övergripande risk på den höjden men man vet aldrig. Vi som hopptävlar tränar oftast inte hoppning oftare än en gång i veckan ungefär. Med det isiga underlag som råder nu tränas mina inte alls, eftersom de riskerar skada sig/bli rädda om de halkar.
Håller med människorna här, vill också påpeka , dra ned med hoppandet. Kaninen kommer bli överansträngd. ( precis som vi människor) Jättebra att man är alert och ha kaninen i trim. Är du efter stimulans eller bara hårdträning du är ute efter? Det finns andra aktiviter, stimulans , promenader men kanske gör ngt mysigt iemellan. Vi min dotter kanin är lat och är aktiv. Ibland följer han med till parken och är bara där när min dotter Vill leka , ibland plaskdamm vi sitter vid sidan om solen och skuggan. Och myser. Han älskar gå ut på promenader, hakar bara på, vi har selleri, koriander som belöning. Han undersöker mkt han är otroligt nyfiken. Skaffade långt koppel pga av det 3-5 meter, långt. Viktigt och lyssna på kaninen vad den känner just för dagen. 🐰🐰🐰
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#2 Han får en del äppelgrenar ganska ofta :) sedan äter han även otroligt mycket gräs när vi är ute på promenad, ska dock försöka göra det med honom lite oftare :) #3 😬Ojdå 😔 Ja det är ju bara typ fem minuter och han gör verkligen allt för mat , bryr sig inte om vad men det hade kanske räckt under helgen då? #4 Stimulans samt lagom träning. Har iofs inte tränar hoppning sedan ett par dagar nu.. Men jo mer promenad ska jag nog börja med. Bor nära en skog, dock är den så liten att det finns hundar i princip överallt 🤔 Vet en äng som jag nog också kan låta honom springa på. Jag har ett koppel som är 1.5 meter som jag sätter på först, det andra gjorde jag hemma så det har ett krångligare sätt att ta på. Om han står still tillräckligt länge brukar jag sätta på den, den är ca 3 meter :)
R.I.P. Anton 💔