Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 931 ggr
Netherlanddwarf
0

Kanin som nyser

Hej! En av mina kaniner nyser lite ibland. Oftast några gånger om dagen men aldrig flera gånger efter varandra. Han har nyst sen han kom hit i februari. Då trodde jag bara att det bara var solen som fick honom att nysa. Jag har hållit det lite öppet ett tag för att se om det blir bättre, men det är precis som förut. Han är lite gul runt nosen, men vet inte om det bara syns för att han är vit där? Det rinner inte. Tacksam om någon vill hjälpa mig!

frejaspluto
0

Han är nog förskyld , överkänslig?, akta då det inte blir lunginflammation. Om han är kall och frusen. Ny kanin i nytt hem nyser alltid 1-3 dgr sen avtar det. Han kanske är överkänlig mot lukter? Vad har du i buren? Ngt som dammar? Hur ofta städar du i buren? Många mockar buren 2-3 ggr iveckan. Jag gör det 1-3 ggr om dagen. För att kaniner är renliga djur. Ordningsamma i det vilda. Har du stort eller lutet kaninhem? Stora ytor vill kaniner ha och mkt luftigare så. Med tanke på hur hans toa ser ut. Ammoniaken kan tillföra Maddes med skit till kaninen, då menar jag urinet. 🐰Innan du gör drastiska beslut gör rent i buren. Har du dammigt ? Damma rummet. Ta bort saker som inte du skulle reagera på prova ta bort det för kaninens skull. 🐇🐇✨✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

ninor
0

Min hane nyser då och då också, och har gjort i flera års tid. Dock inte varje dag. Han mår bra i övrigt, rinner inte heller från nosen eller liknande. Så jag har inte tolkat det som att han är förkyld. Även vi människor kan ju nysa någon gång ibland utan att vi är förkylda :-)

Men om du är orolig över vad det kan vara så rådfråga veterinär. Det är ändå du som ägare som har ansvaret :-)

frejaspluto
0

Nya kaniner kan nysa av stress. Tex. Damm, nått som samlar damm hos kaninen!? Självklart , så nyser vi . Om det händer då och då. Kanske man borde kolla upp?. När det gäller kanin. ✨❄️

farvendal
1

#1 Ny kanin i nytt hem nyser alltid i 1-3 dagar? Det var bland det dummaste jag har hört.. Självklart är det inte så. Och att städa upp mot 3 ggr om dagen låter också vrickat, dels för att det främst är när man städar som det flyger damm (som kan göra så att kaninen nyser) och för att kaninen inte bygger upp ett lika bra immunförsvar om den alltid lever i en 100% steril/ren miljö. Det är nyttigt för dem att sitta på sitt bajs ibland..

Till TS, din kanin kan absolut vara känslig mot damm. Vad har du för strö?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

frejaspluto
0

Ja, många kaniner nyser , när dom kommer hem till ny miljö, stress osv. Det är väldigt vanligt. Oftas så håller set i nga dgr. Läs mer om det, googla, tycker jag. Säger inget mer om det. ✨

frejaspluto
0

Det Är inte bara jag som städar ofta i kaninens bo. Man ska ha rent. Om man märker i vissa fall som kanin nyser om det inte hjälper får man göra nått annat.

ninor
0

#6 Börjar reagera på att det är väldigt mycket inlägg från samma trådar från dig. Kanske är det möjligt att skriva ihop det du vill säga och posta det i ett inlägg istället? :) 

Och det där med att kaniner nyser efter att ha kommit till ett nytt hem… Nja. Aldrig hört talas om. Och att då hänvisa till google ger inte direkt ett bra intryck. DU påstår någonting som vi ifrågasätter, det rimligaste vore väl att DU då hänvisar till den källan där du fått informationen ifrån.

farvendal
0

#6 Sa inte att det inte händer. Men uttrycka sig "Det är alltid så" är helt galet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se