Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1392 ggr
nikeophelia
0

kaninungar: hälften vildkanin

Hej, min kaninhona (dvärgvädur) har fått ungar som är hälften vildkanin. Hon födde de igår morgon, för ca en månad sen rymde hon ur sin inhägnad till trädgården där vi har vildkaniner och då när jag såg att hon rymt såg jag henne med en vildkanin. Jag märkte aldrig att hon var gravid, men insåg det när hon byggt bo men iallafall skulle någon kunna ge lite tips? om kaninungar men också om kaniner som är hälften vildkanin. Alltså typ om de fungerar som tamkaniner och om eran erfarenhet. Tack i förväg.

frejaspluto
0

Ja, det kan man. Kaniner har redan så mkt instinkter, " vilda" tänkande. Min ena systers kanin blev tjuvparad med en vildkanin. Dom är hur gulliga som helst. Så länge man har stor yta och kan göra alla tillfreds så finkar det kaniner ska ha utrymme. Mindre stress då. 😊🐰🐰

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

farvendal
0

Brukar tyvärr vara ganska svåra att få tama. Pyssla med dem mycket om du tänkt  sälja dem (men såklart inte nu är de bara är små nakna knölar) för att vinna deras tillit.

Verkar dock även vara ganska svårsålda men det varierar nog lite beroende på efterfrågan osv.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Viccan92
0

Jag har träffat många som varit hälften vildkanin och tyvärr var alla skygga och rädda. Fick själv en sån kull och trots att jag höll på med dem jättemycket som ungar så blev dem väldigt skygga som vuxna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

sannadetejag
0

Grattis måste man väl ändå säga :) 

Jag har varit väldigt fascinerad av korsningen tam kanin / vild kanin enda sen jag var på semester och såg en massa vildkaniner och jag lyckades nästan gå ända fram :) 

Fast har ingen erfarenhet. Tyvärr. 

Lyck till :)

Smultrondraken70
0

Vet att det fanns en tråd här för snart nåt år sedan tror jag, där TS hade fått en kull hälften tam/hälften vildkaninungar. Tror tråden hette "vildkanin kullen" Vet dock inte hur det gick eller om TS fortfarande är aktiv här?? men hon borde veta massor om detta ämne:)

Trebit
1

#5 Här är de trådarna som du menar! Jag mindes vad en av ungarna i kullen hette och sökte på det :) Hon verkar inte ha varit aktiv sen senast i augusti förra året, men kanske finns lite info i trådarna åtminstone!

http://kanin.ifokus.se/discussions/558aa036ce12c43eca00124d-bildtrad-vildkaninkullen
http://kanin.ifokus.se/discussions/5549036ece12c416d00040df-hjalp-ar-hon-draktig?discussions-1

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

#6 Vad bra! tänkte att det nog finns en massa intressant info i dem:)

nikeophelia
0

Tack för alla tips? allihopa!!! Jag har försökt att räkna de och tror att de är runt 5-6, om någon är intresserad hah. 

Jag har också en fråga, idag när jag skulle gå till min kanins bur (Ophelia) så började hon stampa alltså som att jag var en fara eller för att varna. Hon har aldrig gjort så innan är det för att hon har ungarna i buren eller för att hon känner sig hotad?? 😕Tacksam för svar!! Eller är det för revir för vet att honor kan bli sura/vaksamma över sitt revir men det känns lite konstigt över en sån reaktion :////

[Lollo 97]
0

#8 Kan vara för att hon inte vill att du ska komma för nära ungarna.

sannadetejag
1

Kan inte du lägga upp lite bilder och skriva lite så man kan följa hur det går med kaninungarna?

nikeophelia
0

#10 Ja självklart men om ni vill följa så har min lillasyster ett kanin instagram konto, där hon lägger ut bilder på Ophelia och ungarna då. Men jag kan visserligen lägga ut här också 🙂Instagram kontot heter: thebunnyophelia

sannadetejag
0

Har inte instagram så här hade varit kul :)