Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 706 ggr
smellcaramell
0

Känner en ansvarskänsla.

Visste inte riktigt vilken kategori och vilken rubrik som jag skulle sätta så någon värd/medarbetare får gärna ändra till något mer passande.

Såg en annons idag där en person skulle sälja två kaninhanar som bodde i samma bur, rätt liten typ 120cm kanske, men det jag reagerade på var att de inte hade något i buren förutom en vattenflaska och en enorm skål med pellets, alltså inget hö, sitthylla o.s.v. Kände mest att jag vill skriva av mig då jag får dåligt samvete typ för att de kaninerna har det dåligt och jag vill så gärna hjälpa dem men har inte utrymme hemma för det, har redan en okastrerad hane som det är och två till skulle innebära att jag behövde 2 burar till, hade två kaniner till som ska få va utanför buren o.s.v. och det fungerar inte riktigt som jag bor idag(i en etta). Jag funderar på om jag kanske kan ta de som mellanhand, då ingen hört av sig till nuvarande ägarna. Jag känner ju en del "kaninfolk" som skulle kunna ta hand om de men känns ju ändå taskigt att de ska behöva flytta 2 gånger på kort tid.

Anledningen till att jag skrev var mest att jag får dåligt samvete för att jag ser hur de har det och känner att hur jag än gör så blir det inte helt bra. Sedan vet jag ju även att jag "snart" ska flytta och dit jag ska flytta är rekommendationen att inte ha djur om det inte är absolut nödvändigt så känns sådär att "dra på sig" två kaniner till som kanske måste flytta med..

[lillelull]
0

Ja du jag brukar också få såna känslor när jag ser sånt, men sen har jag som du heller ingen plats och man blir så jädra ledsen på människor som ej förstår och inte kan ge sina djur det som de behöver. Ur dåligt att inte ha hö till kaninerna. Det är bara så hemskt. 
Dock om du har möjlighet och känner en del kaninfolk som du säger hade jag nog ändå försökt göra något. Bättre med flytt än att de får bo kvar hos någon som de ej får äta hö hos. De kan ju göra de verkligen illa att leva så.

Får du berätta var du sett denna annons?

smellcaramell
1

#1 vet inte om man får diskutera annonser så och "hänga ut" någon här. Vet att någon skrivit till säljaren och frågat typ om kaninerna inte brukade ha något gömställe och något att gnaga på som typ grenar, men den personen hade inte fått något svar så vitt jag hört iallafall så känns inte som det är någon idé att komma med "goda råd" heller. Finns ju de som köper djur "bara för att" och vill djurets bästa men inte vet vad som krävs för att djuret ska må bra, de brukar ju bli "glada" över att få tips? o.s.v. en känns inte så i detta fallet.