Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1146 ggr
Samach1973
0

Korsning med vildkanin?

en vildkanin hade tagits sig in i våra tamkaniners inhägnad, förhoppningsvis hände inget, men OM det nu blir ungar, är de annorlunda i temperamentet än tama kaniner, alltså har de samma förutsättningar att bli i alla fall hyfsat tama? Vi har en dvärgvädurshona som går med en kastrerad hane..

Fridaaaa
0

Svårt att säga. Vi har haft en kull för många år sedan tamkanin med vildkanin som pappa. De var svåra att få tama, var precis som att de hade andra "instinker" naturligt liksom i sig. Något som vi avlat bort mer och mer på tamkaninerna

Du kan inte åka in och kastrera henne?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Frida Rydberg]
0

Jag har en vilding som fyller nio nu. Hans "uppfödare" (ja det var ju inte planerat, haha) la mycket jobb på honom när han var bebis. Jag har aldrig märkt någon större skillnad på honom mot mina andra, mer än att han är något mer skraj för ljud, fåglar osv, men han har fungerat som hoppkanin ändå och nådde upp till att starta någon elit innan jag pensionerade honom. Otroligt härligt temperament har han! Påhittig, snäll och helt enkelt en väldigt rolig kanin. En kompis fick en tjuvparning förra året och ungarna där (halv-vildisar alltså) var svåra att få tama. Så jag kan tänka mig att det beror en del på hur honan är då min har en väldigt snäll och trevlig mamma, medan min kompis hona har en hel del hare i sig och är mer temperamentsfull. Och jag tror man vinner mycket på att lägga massa, massa tid på ungarna, alltså mer än på en vanlig kull