Kissar på sig
Hej
Den senaste veckan har jag märkt att Mio kissar på sig. Han lägger små pölar lite överallt, värst på morgon/kväll då han är mer aktiv. Vissa dagar har jag inte sett några nya pölar medan andra dagar hittar jag 4-6 stycken.
Nu i helgen har han även blivit blöt under tassarna och runt svansen då kan inte flyttar på sig efteråt och inte verkar hinna ikapp med tvättandet. Ska ringa veterinär imorgon och boka tid men tänkte höra om någon av er har varit med om något liknande. Han har varit pigg innan så trott de berott på att han fått någon knäpp efter flytten eller att det varit Miramis som inte är lika rumsren. Mio har nämligen alltid varit väldigt duktig på att kissa på rätt ställe.
Kan det vara Urinvägsinfektion eller tror ni det är något mer allvarligt?
Börjar bli så orolig 😕
Emma
Jag vet inte hur det är med kaniner och markering, men har han inte blivit könsmogen eller gjort detta tidigare låter det ju knepigt. Jag tror också att det kan vara någonting med urinvägarna. Kniper han, verkar ha svårt att kissa, gör något ansträngt ljud eller är det blod i urinen? Jag tycker att du ska ringa veterinären och boka en tid.
Som förberedelse kan du med fördel sätta honom i någonting med plastbotten (ex. transportbur) så att du själv kan suga upp urinen i en medicinspruta för att lämna hos veterinär för prover. Förvaras i kylen! Lägg även in hö och något mumsigt att smaska på. För säkerhets skull tycker jag att du även bör ta en röntgen för att utesluta urinsten.
Han är runt 10 månader och kastrerad så det beror det inte på. Och iom att han kissar ner sig själv tror jag inte det har med markering att göra alls. Mer att han inte hinner gå och kissa på rätt ställe.
Har inte märkt att han beter sig annorlunda när han gör det heller. Kan sitta och klappa honom och när han sen flyttar på sig när jag går iväg och han springer efter kan det finnas en liten pöl under honom. Nästan som om han läcker liksom.
Två gånger har det hänt att han kissat på sig helt, asså inte någon liten fläck. Och då på stället han brukar sova. Så känns som om han kissar på sig i sömnen eller vaknar och inte hinner gå på rätt ställe.
Annars när han kissar är han väldigt tydlig och lyfter upp svansen rejält.
Inget blod i urinen, men den är ibland ljus, som om den vore utblandad med mjölk och ibland väldigt mörkt gul. Vilket man inte tycker den borde vara då han dricker ganska mycket normalt. Kalk (vitt) i kisset har ju kaniner normalt ibland så jag vet inte.
Ska ringa och boka tid imorgon :) Smart med transportburen. Det ska jag göra om dom vet vill.
Emma
Knepigt. Det kan dock finnas blod i urinen fastän man inte ser det. De använder väldigt finkänsliga (och dyra) teststickor som fångar upp väldigt små mängder.
Önskar lycka till! Glöm inte att uppdatera :)
Har du märkt om han dricker mer vatten än han brukar?
#4 Han har alltid druckit ganska mycket. Men han dricker inte mer än innan. Han är ju ganska stor och äter mycket hö så blir ju en del. Men han dricker inte mer än innan iaf.
Emma
Har du fått en tid hos veterinären, då? :O
#6 Japp, på måndag på blå stjärnan 🙂 Dom är ju grymma på kaniner så känns bra!
Emma
#7 Vad bra att du kan åka dit! Vad heter den veterinären eller är de alla extra duktiga? :)
#8 Hmm det vet jag inte. Men vet att dom är väldigt duktiga på kaniner där 🙂 Är det något värre än Urinvägsinfektion så kommer nog experterna med sina utlåtanden,
Emma
#9 Vad skönt att komma till en vettig veterinär! Jag håller tummarna för dig!
Nu är vi hemma från veterinären.
Mio fick ta både ultraljud och urinprov så nu är han så fint rakad på magen.
Men njurarna såg normala ut, allting inuti var bra så det var skönt. Var så orolig över att de var njurarna som krånglade. Men antagligen är det en infektion, provsvaret på urinprovet kommer om några dagar.
Men han ska få både antibiotika och smärtstillande redan idag. Måste bara vänta på receptet, har inte kommit in än. hmmm
Nu hoppas vi det blir bättre snart så han kan slippa kissa på sig hela tiden ❤️
Emma
Vad härligt att det går framåt! 👍
Nu har han fått antibiotika sen i måndags. 2 gånger om dagen.
Och idag har han inte kissat på sig en enda gång vad jag kan se. Svansen och benen var torra för första gången sen jag märkte det. Inga fläckar någonstans i köket.
Äntligen ❤️
Så nu märker jag tydlig förbättring. Senaste dagarna har pölarna varit mindre och inte lika många. Men det var skönt att se 0! 🙂
Emma
Vad skönt! Jätteglad för din skull!🌺
#13 skönt att det blivit bättre! 👍
Första tanken jag fick i #0 var inkontinens eller Urinvägsinfektion.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Mio blev bra ett tag efter antibiotikakuren va slut och de första veckorna efter var det väldigt olika från dag till dag. De flesta dagarna va han helt torr och kunde hålla tätt, hände någon olycka ibland men tänkte att det antagligen hade att göra med att han hade lite svårt att kontrollera det och behövde öva upp det igen.
Men nu på senaste så blev det värre och värre och märkte att han blev smalare trots tillskott av havre i hans diet. Har även märkt att han och honan Miramis har haft problem med rangen, varje gång jag utfodrat så har dom inte kunnat slappna av utan springer runt, runt, runt varandra även fast de har mat framför nosen.
Så igår separerade jag faktiskt dom. Mest för att Mio måste få äta ifred. Hon har en helt annan energinivå än honom och det känns som om dom stressar varandra. De gångerna jag har sett att Mio har kissat på sig har varit precis efter att de har sprungit runt varandra. På något sätt känns det som att hon stressar honom, han spänner sig och kissar på sig.
Under gårdagen och natten har Mio hållt tätt nämligen. Inte en droppe utanför toalådan. Han känns också piggare, som att han varit utmattad innan. När han bodde med Miramis kom han inte fram på dagarna då han låg och sov. Nu är han som vanligt och mycket piggare.
Känns jättetråkigt om han är dålig för att dom har så olika energinivåer, gillar ju Miramis, världens sötaste och svartaste lilla kanin. Så himla vacker. Men när jag tänker efter började detta när de började bo tillsammans. Senaste tiden har jag inte heller sett dom koppla av tillsammans så som dom gjorde innan, då låg dom alltid nos mot nos. Det har dom inte gjort på sistone.
Är det någon annan som varit med om något liknande? Att kaninerna har för olika energinivåer och helt enkelt stressar varandra?
Emma
om det nu inte skulle gå över så vet jag att hundar efter en kastrering kan få problem med inkontinens och dom kan få medicin för de. men det finns många biverkningar så hoppas det är stress
Jag har varit med om det, hade två kullsyskon tillsammans, där den ena hade mer energi än den andra, de låg från början alltid ihop och gosade, inga problem med varandra, men när de vart lite äldre stressade de varandra och när de särades vart det bättre, lugnare mellan dom.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos