Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 549 ggr
AnnaWallin
0

Tips på honkompis till hane

Hej!

Vi är sugna på att skaffa en hona till vår hane (i kompissyfte då han är kastrerad) och tänkte höra lite med er vad ni har för erfarenhet som funkar bäst, att skaffa en unge eller en vuxen hona? Hanen vi har idag kommer vara tidigast 8 månader (då kastreringen gjordes för 2 veckor sedan) när det först blir aktuellt.

Har läst någonstans att när man kastrerar honan så kan lukten på henne ändras och man måste då i värsta fall göra om bondingprocessen för att hanen inte känner igen henne. Stämmer detta?

De kommer att bo inne. När man tar hem henne bör man då ha henne i ett eget rum eller kan man ha hennes bur bredvid hanens i början? Och kan man låta hanen springa fritt (som han är van med) när hon är kvar i sin bur, för att sedan låta henne springa runt och utforska och låta hanen vara i sin bur (innan de är bondade och godkänner varandra dvs).

Vi vill göra det så smidigt för dom båda som möjligt.

Hoppas att det är någon som orkar svara 🙂

AnnaWallin
0

Putt 😉

Vad tror ni är enklast, vuxen hona eller unge?

BellisBell
0

Jag är inte expert på detta men jag tror jag har hört att man ska ha en hona som är yngre än hanen för att det ska funka bäst. Och att när man ska bonda ska de vara på en neutral plats (alltså en plats där ingen av deras lukter ska finnas. Sen vet jag inte om kaninburana kan vara i samma rum.

BaltizSimbaLukas
0

Många brukar ge tipset att ha burarna bredvid varandra, så de kan sniffa på varandra och vänja sig vid den andras lukt innan de träffas. Och de ska bondas på neutral mark, ja.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Smultrondraken70
0

Vi bondar vår hona med en ny hane just nu, vilket går sisådär:/ Du kan ställa burarna bredvid varandra men se till att de inte kommer åt att bita varandra genom gallret. Vi har gjort så att våra får turas om att vara ute och springa i lägenheten inomgångar. Det har gått bra, men det är ett himla revirpluttande:/ Tänk på att ha kaninerna under total uppsikt i början, och att området där ni låter dom träffas är helt neutralt. Ett slagsmål kan utbryta väldigt fort, och blir snabbt illa. Vad gäller ålder på djuren så är den oväsentlig som jag förstått det, men sätt aldrig ihop en unge med en vuxen. Blir det slagsmål så är ungen snabbt illa ute, då den har svårt att försvara sig. Om lukten på honan ändras med kastrering och hur det påverkar hanen vet jag inte. Hoppas du fick svar på en del av det du undrade över:)