Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 687 ggr
sofia1992
0

När flytta ut kaninen?

Jag har hela mitt liv bara haft kaniner som bott inomhus. De har endast bott ute på stugan, ca 2-4 veckor mitt på sommaren. På hösten köpte jag hus och vid flytten fick min kanin Anis flytta in i bastubyggnaden eftersom jag börjat reagera på spånet i hennes bur. Nu har hon bott där hela vintern och temperaturen i byggnaden har växlat mellan 5-10 grader. Min tanke är att hon skall få flytta ut så fort snön smultit och det inte är så kalla nätter mera. Senaste nätterna har varit ca minus 2-3 grader kallt. Nu är det lovat som kallast 0 grader de närmaste veckorna. Min tanke är att hon skall få flytta ut om ca 1-2 veckor när snön smultit och jag fått buren och hagen fixad. Det kan hända att temperaturen går ned till 1-2 minus grader, men jag tänkte självklart sätta en massa halm i boet i buren. Tror ni hon klarar det eller bör jag vänta lite längre ännu?

Kanin4ever =)
0

Det jag alltid fått höra är att kaniner är känsliga för plötsliga temperaturförändringar, och att om man vill ta in en kanin som bott ute eller tvärt om (oavsett om den ska bo där sen eller bara komma in/ut en liten stund) bör man göra det när det är mindre än 10 graders skillnad. Men en kanin som bott "varmt" hela vintern kanske inte är förberedd på att det plötsligt blir minusgrader?

Jag skulle tro att så länge du väntar tills det inte längre är minusgrader på nätterna borde det fungera utmärkt att flytta ut henne, men jag har ingen egen erfarenhet av det. Kanske kan du låta henne vara ute en stund då och då innan hon flyttar ut permanent, så att hon hinner vänja sig vid att det blir lite kallare?🙂

ninor
0

Precis som ovan säger så ska det inte skilja mer än 10 grader i temperatur. Borde inte vara några problem att låta kaninen flytta ut om ca 2 veckor.