Ta hand om hankanin?
Hej! Min systers kompis ska flytta och kan inte ha kvar sin hankanin på 6 år längre. De avlindar den om ingen kan ta honom (dåligt av dem tycker jag men aja) så min syster frågade om jag kunde ta hand om den. Jag vill ju såklart jättegärna, problemet är att jag redan har en hankanin här hemma på 5 år dock är han inte så "hanig" av sig, alltså inte alls revirhävdande och aggressiv. Om jag nu skulle ta den andra kaninen, skulle min kille och den nya killen ens kunna träffas? Jag tänker att om dem kanske kunde va ute och springa i samma Hage osv eller skulle det inte alls gå? Tack
Nej jag skulle inte ta risken. De kommer med största sannolikhet kastrera varandra och i värsta fall slåss tills den ena dör.
Zingo ;D
Nej, aldrig två hanar ihop. Även om de kanske verkar snälla så ska du inte låta dig luras, hanar slåss om de kommer åt varandra.
Aa okej det va det jag tänkte också. Men skulle jag kunna ta hand om honom ändån? Jag tkr verkligen synd om kaninen och vill ge den en andra chans. Dem kommer då inte att träffas.
Ja om du har honom i annan bur
Zingo ;D
Jag vet än som har fyra hankaniner tillsammans på en ganska stor yta, funkar toppen!!!!!!
#5 Som sagt det KAN funka, men det är extremt ovanligt och det slutar i de flesta fall väldigt illa. (Använd inte för många utropstecken, ett eller två räcker)
Zingo ;D
Ja, jag vill inte ta några risker. Men om jag nu tar hans om kaninen kan jag deras hagar bredvid varandra, så att dem kan se och nosa på varann men inte kunna komma över till den andra ? Har dem ens nån glädje av varann?
#7 : Två okastrerade hanar har ingen som helst glädje över varandra - tvärtom. Snarare att man stressar upp de och att de känner sig hotade av varandra. Oftast hamnar hanarna i bråk vilket handlar om på liv och död - därför är hanar tillsammans absolut inget jag rekomenderar. Och jag avråder dig fullkomligt från att ens ha de nära varandra - har två ärr efter jag och min kompis lät våra hankaniner nosa på varandra. De attackerade precis allt och alla! Så nej, hanar ska inte vara tillsammans överhuvudtaget anser jag. 😟
Kanske du kan hjälpa till att omplacera kaninen istället? Hör av dig till något omplaceringshem om det är akut/bråttom. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

#7 att ha dem i olika hagar tycker kag verkar som ett bra alternativ. Så omtänksamt av dig att ta honom <3
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
att kastrera dem är bra men olika burar tillsvidare är nog bra kastrera båda så att det inte blir bråk mitt förslag är att kastrera hanen du redan har och ta den nya låta han vänja sig och sen kastrera honom med på det viset blir det inte bråk om den nya inte är kastrrad så låt den INTE vara med din andra kanin tills vidare
#10 Kaninerna bör absolut inte bo tillsammans all oavsett om de är kastrerade eller inte.
Zingo ;D
#6 Det är inte alls extremt ovanligt.
-
Ts, jag tycker du borde ta hand om kaninen. Ta den och försök omplacera den om du inte vill ha kvar den tycker jag ❤️
#12 Inte? Iallafall vad jag upplevt och hört, somsagt kan det funka men slutar i flesta fall i bråk på liv och död. Tycker man inte man ska ta risken och ha hanar i samma bur anser jag. Better safe than sorry.
Zingo ;D
Ja, jag vill jättegärna ta hand om honom och när jag precis fick se bild på honom blev jag helt förälskad <3 Men jag tänker absolut inte ha dem i samma bur, som ni säger men kanske i burar och hagar bredvid varandra bara. #14 jag vet inte riktigt än,. Det finns ett lite problem till, han är innekanin och jag kan inte ha honom inne så kan han kanske flytta ut nu på våren/sommaren när det är rätt så varmt ute och kanske stanna ute sen?
Jag har en kastrerad innekanin, hane. När jag tog hand om min kompis kastrerade hankanin i en vecka bodde dem (såklart) i olika burar. Dem fick turas om att hoppa inomhus fritt. Visst dem tjafsade lite genom burkanten, men annars träffades dem inte mer än så. Å andra sidan har min andra kompis en kastrerad hankanin, dem träffas ibland (inte lösa tillsammans) och är nästan "kompisar";). Har aldrig morrat eller "hotat" varandra. Sen vet jag att det finns en på forumet som har 2 hanar tillsammans. Är nog ganska olika tror jag. Lycka till med ninisarna❤️
#13 Såklart det är en väldigt stor risk men jag vet många som har hanar tillsammans, och på min 4h gård där jag jobbar har vi alltid hanar tillsammans :)
#15 Ja självklart, han kan få flytta ut till våren när det är cirka 10 plusgrader på både dag och natt :)
Tavk för hjälpen alla:) Nu ska jag och min syster bara få mina föräldrar också att förstå att vi ska ta hand om honom…
Hejsan alla! Jag försöker att prata lite smått med mina föräldrar om kaninen (han heter förresten Francis) men jag vill liksom inte att det ska bli tjatigt och så får då kommer mina föräldrar inte gå med det. En bra sak är att det faktiskt inte säger stort nej direkt utan de är bara lite negativa ( jag anser iaf detta som en bra grej haha:)) men jag skulle ändan behöva lite tips? på bra argument och sånt(?) Tack
#16 Menar du mig? Jag hade två hanar ihop och de var bästisar. :)
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
#20 Japp hehe😉Hoppas att det var okej att ta dem som exempel, menade inget alls illa!