Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4211 ggr
lliberg
0

Hane eller hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte två små ungar nyligen från en djuraffär. Ena hona är hermelin och den andra är dvärgvädur. Dem känner varandra bra. När jag köpte kaninerna så sa dem i butiken att de inte är 100% att de är just honor. Haha, men jag tänkte inte så mycket mer på det. Men nu har min mamma börjat påpeka att den ena kanske är en hane. Hon påstår att deras beteende inte är som "honor imellan" Dem tvättar varandra, sover alltid tillsammans. Om ena är ute så blir den andra helt stressad. Dem äter tillsammans, dricker tillsammans. Dem gör ALLT tillsammans! Och då tänker ni säkert: "kolla könet på dem bara" Men jag tycker det är så j*vla svår och se vad som är vad, speciellt när dem är såhär små. Men är deras beteende normalt?

Jaguar_
0

Normalt ja. De har funnit varandra. 🙂 Dock kanske inte hälsosamt i längden med stressen de har att inte kunna vara ifrån varandra.

http://migrated.ifokus.se/uploads/f47/f475e7228165266642699122358b7d36/se-kon.png

Här är en bild som visar hane och hona skillnader 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

farvendal
0

Om du är osäker på könen så kan du lägga upp bilder här. Tänk på att försöka trycka ut könet så att det syns tydligt. 

För övrigt är beteendet normalt, ja.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Trebit
0

Kaniner som trivs tillsammans kan vara väldigt kärleksfulla mot varandra, oavsett kön, lika väl kan honor rida på andra kaniner för att visa dominans och då ser det ju ut som att de parar sig, trots att de t.ex. båda är honor.
Jag rekommenderar att du får könen på dem kollade ordentligt så att det inte sker några olyckor när de blir könsmogna. Det kan vara lönt att besöka en veterinär och få dem kollade där, om ni inte råkar ha några kaninuppfödare i närheten som kan hjälpa till.
Hur gamla är de? Oavsett kön bör ni vara beredda på att eventuellt sära på dem då de blir könsmogna, då de kan börja bråka helt plötsligt, oavsett om de varit goda vänner innan.

(Slår ett slag för att inte köpa djur från djuraffärer, då de ofta inte har 100% koll. Dessa var i alla fall ärliga och erkände det.)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening