Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 559 ggr
typjessica
0

nyblivna kanin ägare!

Hej! Vi ska i helgen ta över en utomhus kanin. Kaninen har en tvåvåningshus, med öppen del där nere. Men jag tänker att jag vill ha sommarbur med tillgång till gräs. tips? på det? Sen har kaninen alltid haft sällskap men tyvärr gick kompisen bort i vintras, kan man köpa en till kanin? Det är en hona på ca 3år. Sen hur ska man tänka med mat, saltsten, grönsaker osv?! Tipsa så vi kan göra det bästa för denna lilla varelse!

Katniss
0

Kaniner behöver inte saltsten :) Är honan kastrerad? Då hade en kastrerad vuxen hane kunnat funka, eller en vuxen hona. Kaniners kost ska bestå till största del av hö, som de ska ha fri tillgång till. Vid behov kan de ges pellets och sedan ska de även äta grönsaker. Vänj in maten långsamt, kaniners magar är känsliga. Du kan läsa mer i artiklarna här på kanin.ifokus.se

R.I.P. Anton 💔

Elsaharr
0

Läs på Kaninmagazinet.se! Där finns mycket nyttig information för nyblivna kaninägare :-)

Zingo ;D

Smultrondraken70
0

Funderar ni på att ge kaninen en kompis så är ett tips? att läsa på ordentligt om att sätta ihop kaniner (bonding). Det kan vara knepigt att få dom att komma överens ibland. Lycka till med er nya familjemedlem:)

frejaspluto
0

Japp, håller med #3, Om ni väljer en kompis ta en hane ,det blir lättare hona och hona kan bli svårt ,är honan kastrererad ? Vid eventuell ny kompis kastrerad hane. Mineralsten, saltsten är inte viktiga , det kan bli fel på deras njurar om det blir för mkt av just detta. Men vid behov är det bra! Ej standard sallad, mkt vatten i redan. Gärna koriander, citronmeliss,morot, timjan, basilika. Pellets om det behövs , kanin går upp i vikt lätt med pellets om vid behov 0.5 dl. Hö är huvudföda fritillgång, hela tiden. Jag ger inga pellets bara gröna blad och hö helger hallon, hallonblad ( om det finns) lite gnagarblanding. Det är mkt socker i det, min lilla dotters kanin var såååå beroende av pellets och gnagarblanding när vi köpte honom. Minskade och avvänjde honom på ett par veckor, minskade hans matintag. Jag säger att du ska ge såhär utandet är upp till var och en och ge föda och dämma bort lite ✨✨✨🐰

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
0

Sista meningen i #4, skämma bort ska det stå inte dämma bort. 😅

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜