Placera innehage
Hej! Om några månader, rummet ska göras om, ska jag sätta upp något sorts kompostgaller genom ca halva rummet (stort rum) så min kanin som just nu bor i bur kommer kunna bo i en del av rummet på "heltid". Jag tänkte ta bort gallret på den nuvarande buren och ställa in plastbottnen i innehagen som toalett och vilplats mm. Tror ni det är en bra idé? På golvet tänkte jag ha tunnar också. Men bör jag ha en matta på golvet? I ena delen av rummet på kortsidan finns ett element och ett fönster. Om han får den delen av rummet, blir det för varmt/kallt då? Andra sidan av rummet funkar också, men undrar? Hoppas ni förstår och vill hjälpa mig med råd!:)
Jag tycker det låter som en jättebra idé!
Att ha en matta i hagen är praktiskt, eftersom kaniner ofta ogärna går på hala golv så är det bra att ha en matta för att kaninen ska kunna springa omkring som den vill. Det finns lite billigare mattor att köpa på ställen som JYSK och IKEA, ofta med plastbotten under så att golvet inte blir skadat om det skulle ske en olycka.
När det gäller element och fönster får man ju tänka lite på hur det är under de olika årstiderna. Blir elementet jättevarmt på vintern? Drar det mycket från fönstret? Under sommaren, har fönstret full sol som kan göra att det blir jättevarmt?
Så länge inte kaninen tvingas vara precis där elementet och fönstret är (t.ex. att buren står där) så tror jag inte det är någon större fara, men har fönstret full sol bör man tänka på att kaninen ska kunna dra sig undan om den vill på något svalare ställe.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Nja, elementen är inte så varma på vintern. Vi har nyss fått nya fönster med bra vädring man kan öppna och stänga utan att det glappar eller så. På somrarna är vi ändå inte hemma:) Tack för svaret, fick massor av idéer!:)
Du är heelt rätt ute med inredningen! Det kommer bli så bra 🍁🌺😊 Kaniner ska ha svalt men ha ngn plats för en mysig hörna, mkt värme så kaninen kan få variation. ( mkt värme menar jag halm )i ett kaninhus eller bara halm utan hus, det håller värme, kan damma lite och kaniner kan bli lätt smutsiga i pälsen . Men det är endel som har halm till sina kaniner, det tycker nog våra djur om , valfritt upp till dig 😊 , min dotters kanin på vardagsrummet väggen är sval på två sidor utav väggarna och han har 4 kaninhus två ställen med flecce filt på taket och i husen, 2 utav husen. Och två hus inget under förutom mattan. 😊🐰
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Vad kul att du ska ge din kamin mer plats :) tänkte bara flika in att någon nämnde mattor med plast under och att det inte fungerat för oss. Mina kaniner grävde på kanterna och åt mattan underifrån när dom väl fått vänt den. Inte så kul varken för mattan eller kaninenas magar. Dom gillar ju ofta att tugga på plast tyvärr. Ett tips? från mig är halkskydd i form av filt. Finns på Ikea och funkar toppen. Jag har billiga trasmattor från Rusta hos mina. Kostar mellan 49kr - 149kr per matta och dom är lätta att tvätta och byta ut :)
"Ha det gött, ät ej kött" 
Tack för alla jättebra svar!;)
#4 En av mina kaniner är helt tvärt om! Gnager gärna sönder trasmattor men låter andra mattor vara, det var därför jag tipsade om de andra ;) Man får helt enkelt testa, all inredning passar inte alla kaniner, just för att de har lite olika vanor!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Haha, jaa testa olika mattor! Min har jag inte märkt av mattor. Utan soffan är lite problem han vill gärna gnaga på den! Inte övriga saker inte hittills med sladdar ,mattor osv. Jag köpte en slät matta lätt och ta bort smuts och damma, dammsuga. Jag är en galenpanna på städning! Så mattan var ett prio för oss funktionellt för alla oss inklusive vår kanin 🌹
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#6 ja det där med mattor är inte det lättaste haha. Tog ett tag innan jag hittade vad som funkar. Men mina kan också gräva och bita lite i trasmattor ibland men det får jag stå ut med :) De mattor som klarar sig bäst här är stora orientaliska mattor och de som är tätt vävda och inte trådar sig :)
"Ha det gött, ät ej kött"