Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 880 ggr
Trelly
0

Hur stoppa stanken av urin?

Jag har en dvärgvädurshane på 4.5 år och det luktar alltid så starkt av urin från hans bur. Det stinker i hela mitt hem och jag orkar inte ha det så längre nu. Finns det något man kan göra för att stoppa lukten? 

Att städa väldigt ofta hjälper inte för det börjar lukta bara ett par timmar efteråt igen ändå.

Trebit
0

Går han på låda i buren? Vad har han för underlag? Vissa underlag luktar ju mer än andra när de blir kissade på. Jag använder ett träströ i toalådorna (Cat's best Öko plus) som absorberar lukt väldigt bra. Men sen är ju båda mina kaniner kastrerade vilket brukar dra ner på lukten väldigt mycket.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[AnimeV4]
1

Har det alltid varit såhär? Annars hade ett veterinärbesök varit på sin plats!

zemlathebunny
0

det finns en spray som heter urine off kanin som du kan testa. Den gör de rent samtidigt som det luktar fräscht. Jag har själv haft den och rekommenderar den starkt. Absolut något som jag ska köpa igen!

[AnimeV4]
0

#3 Åh, finns den specifikt för kanin eller är det samma som den till smådjur? Den luktar väldigt gott iallafall!

Trelly
0

Han hade en låda när han var liten och då gick det bra men sen i tonåren började han gräva i den och sprida ut allt kiss i hela buren så jag tog bort den. Har testat den igen ett par gånger efter det men det funkar inte, han bara gräver och sprider ut allt. 

Jag har testat vanligt spån, spån+träpellets, tidningspapper+fleecefilt men allt luktar. 

Det har alltid varit så men det känns som att det kanske blivit lite värre de senaste dagarna. Men han beter sig som vanligt, äter och dricker och är aktiv precis som han brukar. 

Ok, får kanske testa den där sprayen.

[AnimeV4]
1

Men då kanske du ska ge honom en grävlåda. Ex. en trälåda med torv eller blomjord funkar säkert om det inte är för kallt :)

zemlathebunny
0

#4 den finns till smådjur tror jag, men den är bra om man vill ha det fräscht och fint. Mindre risk för fluglarver då den luktar gott och flugorna lägger sina ägg där det luktar äckligt.

farvendal
1

Kanske en kastrering skulle hjälpa?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimeV4]
0

#7 Ja, den är kanon! Jag tror nog att den är samma som den för hund och katt att den bryter ner enzymerna också = Det luktar inte urin (vi kan inte känna den lilla doften de kan) och då känner de inte behovet av att det är OK att kissa där igen :)

Fridaaaa
0

Är han okastrerad? Okastrerade hanar kan lukta rejält illa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

När min kanin vart okastrerad så använde jag spån med doft som den här på ställena där han kissade men vanligt spån och halm annanstans  och givetvis rensa kisslådan varje dag 👍

http://djurmaxi.se/smadjur-burstro-burspan-chipsi-green-apple-p-7060.html?cPath=39_562

//Joanna

Marsvinsmamman
0

På lantmännen/granngården finns produkten Stalosan, som är ett pulver som man strör ut på burbottnen och sedan lägger ströet ovanpå. Det minskar lukten mycket och minskar också risken för fluglarver. Helt ofarlig för kaninen/marsvinet/hästen etc  såklart.