När jag kallar på kaninerna...
Båda mina kaniner brukar (oftast) komma när jag kallar på dem. Men en lustig sak sm jag har lagt märke till är att de bara kommer när de kan se mig; så om jag befinner mig i ett annat rum och ropar på dem så kommer de inte, men om jag går fram så att de ser mig genom dörröppningen och ropar igen så kommer de springande direkt.
Jag har även märkt att om det är flera människor i rummet när jag ropar på dem så fattar de inte vem det är som ropar utan de ser liksom förvirrade ut och kan lika gärna springa fram till någon av de andra personerna i rummet. Däremot om någon annan person provar kalla på dem så kommer de oftast inte alls. Så de verkar ju lyssna bäst just på min röst/mitt sätt att ropa på dem.
Tja, det var bara en lustig observation… Men vad skulle ni tro att detta kan bero på? Har någon upplevt samma sak?
Låter som om de helt enkelt hat svårt att lokalisera varifrån ljud kommer. Är de måhända vädurar eller någon annan ras med hängöron? Vore i så fall intressant att jämföra med en kanin med upprättstående "har-öron" om deras reaktioner skiljer sig? :-)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Kaniner har panorama ögonseende, kaniner har otrolig hörsel och luktsinne! Dom har tusentals luktsinnen, dom söker upp saker snabbt. Brukar lägga ut frukt, gröna blad under hö, en bit under mattan, i kanintunnel. Jag brukar lägga ut såna spår till köket om jag vill att han ska komma. Det är min dotters kanin. Håller på och ge henne tips? och idéer för hålla honom stimulerad. 😊
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#1 Nej, min ena kanin är en hermelin och den andra en hermelinkorsning och båda har upprättstående öron, så det kan inte bero på det. Men det verkar ändå som du säger att de har svårt att lokalisera ljud.
#2 Jag brukar också gömma pellets och godis åt mina kaniner och de är duktiga på att nosa reda på det. Jag vet även att de höra bra - undrar bara vad det kan bero på att de inte verkar veta vart ljuden kommer ifrån…
Mm, jag menar att han kan komma till dig och lära söka upp dig, så gör jag ibland för att han ska kunna lokalisera sig till ljud och så😀
Man gör så med djur dom flesta iallafall, man lockar dom med spår av godis till det stället man är sen mindre belöning , sen kommer kaninen förstå att du lockar på honom och ger lilla belöningen i hand till slut 🎀
Träna på det. 🍁
Svartsynt, kan det vara så att du tränat kaninerna till att komma på kommando genom att ge mat när du kallar? Tänker att kaninerna är vana vid att människor = mat, och även om bara din röst = mat så kanske de uppfattar det som att människor ger mat när just du kallar. Det blev lite rörigt där men hoppas du förstår, att det är just kombinationen av din röst och synliga människor som betyder att det är värt att komma springande.
Själva har vi kaninerna tränade på att komma till klirret av matskålen, då kan de komma springande genom hela lägenheten utan problem, men är det fler personer i rummet där vi alltid häller upp pellets så är det lika troligt att de går fram och tigger av någon annan än av just den som håller i skålarna. När det klirrar i skålarna så är alla människor potentiella utdelare av mat.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Våran kanin är frigående och kommer som man kallar, pratar med kaninen som jag pratar med familj och vänner. Inge daltsnack. När familjen frågar Pluto om han vill gå ut med kopplet kommer han 70% utav gångerna . Annars vill han inte det märks. Han är lite lat och aktiv. Desstumer man har kaniner frigående mer tamare och mer familjekänsla för kanin. Vi går ut med honom och lan gå till affären utan problem tar med mig en väska som han är i när man handlar.
Förlåt, Trodde du menade till mig såg inte att du skrev till Svartsynt. Detta inlägg är svar till #7.😀😀😅
#7 Jo, när de kommer på min inkallning så ger jag dem pellets som belöning, så de har ju lärt sig det. Eftersom jag bor ensam med kaninerna i min lägenhet så är det ju nästan bara jag som brukar kalla på dem, så det kanske är därför de blir förvirrade när det är andra människor här? Men å andra sidan tycker jag just därför att de borde veta att min röst tillhör mig så därför ska de komma till mig för att få belöningen när de hör inkallningen och inte till första bästa människa i närheten, haha. 😂 Men du kanske har rätt: de förknippar just min röst/mitt sätt att ropa på dem med mat och därför tror de att vilken människa som helst ska ge dem maten när de hör min inkallning. Hm, det där lät också väldigt rörigt, men jag tror att vi förstår varandra? 🤔🙂
😅😅, aaash, shit trött i hjärnan ! Jag tror att det är olika för våra kaniner, som vi. Uppfattar olika. I situationer osv. Jag märkte på våran kanin han snappar upp saker jättesnabbt! Vissa saker tycker han att det är för löjligt? För lätt eller bara struntar i det! 😊😮, ibland känns det som inte jag ger han en utmaning. Jag tror att han ser väldigt dåligt, det är därför nog jag gör så som jag gör. Såfort det finns människor här går han direkt undan för han tycker att det är skittrörigt! Stressigt situation, tror jag ljud överallt. När jag har typ två personer här kan han komma " söka " upp mig jag tror att han känner min lukt ( Min dotters lukt) har faktiskt lagt ut en gammal filt som dottern har haft och han är mkt mer med henne än mig haha 😊