Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1071 ggr
Whatsupdoc?
0

Charlie är inte pigg

Charlie är inte pigg, och jag är orolig. Han brukar vara hur pigg som helst & springer ut så fort jag öppnat buren och han får springa. Han ligger ner så fort han hittar nåt bekvämt ställe. Jag är orolig att han kanske inte mår så bra, men vet ej vad som kan vara fel. Nån som vet?

Irmelinis
1

Han kanske bara blivit lite osäker nu när den nya kaninen flyttat in. Äter, dricker och bajsar han normalt?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Whatsupdoc?
0

Han äter duktigt & dricker, bajsar har han varit duktig på. Hon-kaninen är lite mobbare mot honom så det kanske är det.

Irmelinis
1

Ja så är det säkert. Håll koll på att det inte blir värre och att han äter och bajsar ordentligt, så tror jag inte det ska vara någon fara. Ge honom lite tid att vänja sig vid sin nya sambo.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/

Lolleee
0

Kan ju vara en dålig dag också

Lolleee
0

Kan ju vara en dålig dag också

Whatsupdoc?
0

Jag har fått Charlie kollad av en veterinär & precis som nån gång innan så säger de att han är knubbig. Jag har satt han på ''diet'' med mindre mat & pellets, men finn det nå annat jag kan göra för att få honom att gå ner i vikt?

Trebit
0

#6 Se till att han får komma ut mycket och röra på sig utanför buren (om han bor i bur). Har ni en Hage så möblera om lite i den, mina brukar behöva gå runt och undersöka allt när jag gör det här hemma och rör då lite extra på sig. Sen kanske träna trix med honom? Typ att hoppa upp och ner för t.ex. en pall. Det är ju lite kallt nu för att gå ut i sele (i alla fall här) men det kanske är ett alternativ till våren.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Whatsupdoc?
0

#7 Han bor i bur & han rör sig så mycket han kan, bara ibland så går han & lägger si direkt nånstans. Har tyvärr ingen pall, men han brukar hoppa upp på en hylla under sängbordet, men jag har tänk att skaffa hopphinder & se om han tycker om det. Sant att det är lite kallt fortfarande, så jag får vänta tills våren är närmare.

Elsaharr
0

#8 Kaniner behöver ju inte pellets ibland. Han kanske klarar sig på hö?

Zingo ;D

Whatsupdoc?
0

#9 Jag ger han mycket hö & enligt veterinären ska jag ge han 40 g mat, men jag vet inte hur mycket det är på ett ungefär.(mått är inte min starka sida) Han äter hö, så han får nog kanske klara sig lite på det

Trebit
0

#10 Skaffa en hushållsvåg, en sån man har till mat! Det har vi och kaninerna får 15 g var på morgonen och 15 g var på kvällen. Det motsvarar ungefär 2 matskedar var per dygn av vanliga hårdpressade pellets (vi började väga pelletsen när vi bytte till Cuni Complete då de är mycket luftigare än vanliga pellets, och 1 msk då blir nästan ingenting).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram