Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1528 ggr
Stampes matte
0

Vår kanin biter på tassarna

Hej! Vår kanin, en lejonhuvad hermelin som är drygt 9 mån, biter bort pälsen från tassarna. Han gör det på både fram- och baktassarna samt under. Det började när han fick ett klokkapselbrott på ena sporren och då tog han bort pälsen från den tassen, men nu tar han även baktassarna… Förutom att det ser konstigt ut upplever jag att han rör sig lite långsammare än innan. Vi har klippt ned klorna så att de är korta och han är en pigg och livlig krabat. Han äter och dricker som vanligt, är i sin bur på dagarna och ute lös i huset när vi har kommit hem. Kan han ha värk eller något annat problem med klokapslarna? Vad kan man göra åt det här beteendet? Någon som har erfarenhet av detta?

[AnimeV4]
0

Låter som att det skulle göra ont eller att han har fått in ovanan. Tycker att du ska ta honom till veterinären, så att du iallafall kan få smärtstillande. Fungerar det inte är det ju uteslutet. Han låter bra i övrigt, så då kanske man ska börja i den änden.

[Melbun]
0

Han är kanske uttråkad? En tjej jag följer på instagram har en kanin med självskadebeteende. Han var ensam till en början tror jag men plockade päls från sig själv då han behövde sällskap. När kompisen sen gick bort kom samma beteende tillbaka.. Hur är han när han får skutta fritt, visar han samma beteende då? Isf kanske han skulle må bättre av att vara helt frigående/ha sällskap? Kanske är det bara en fas, mina har haft en hel del såna. :S Annars tycker jag det verkar vara en bra idé att börja hos veterinären :)

frejaspluto
0

Mm, jag tror samma sak, även djur kan få ocd, ( tvångsmässiga beteenden. ) ett stort tecken på att han mår ingen bra, hur är eran miljö!? Har ni stressigt runt omkring ersom ni kanske inte upplever men djur känner sådant uti fingerspetsarna. Släpper ni ut kaninen?, har han leksaker? Stimulans? Har ni tid med köpa, bygga själva kanske hinderbana med möbler, grejer från vilket somhelst! Pluto, våran kanin, han lever frigående hela lgh, förutom sovrum, toa, när vi är inte hemma så har han stor bur, med komplett kompostgrind, gjort en dörrlucka som man har på vanliga ytterdörrar till störredjur, en myshörna med filt och halm, högplatås, toalett, leksaker, han har alltså två " ingångar" till en bur och där har vi monterat en lucka som han tycker om och springa fram och tillbaka. Han får vara fri 4-10 timmar om dagen. Beroende på hur jobbet styr. Gå tillverinären och försök ge honom det han kanske behöver. Eventuell en kompis , bygga ut buren, leksaker, agility, ( hinderbana)

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
0

Högplatås = höplats ska det vara stavfel !😅

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜