Ihopsättning-vad tycker ni funkar bäst?
Som rubriken lyder, vad har ni erfarenhet? vad funkar bäst?
Ihopsättning på neutral yta, utan dejter innan, och går det ok, inte ta isär mer.
Alternativt "lära känna varandra" dejter innan, sen ta isär och alltså en mer utdragen hopsättning.
När jag satte ihop mina för snart ett år sedan så hade jag inte riktigt tiden. Så först lät jag dem typ vara i hagarna bredvid varandra och ibland tog jag hjälp av en kompis så tog vi ut varsin kanin på promenad så att dem vande sig vid varandra. Min hona var då extremt sur och dominant medan hanen var väldigt försiktig och rädd för honan. Sen så hade jag dem på neutral mark i en stor Hage lite ibland. Det kanske inte var hur bra som helst egentligen att sära på dem hela tiden. Men hanen var så rädd för henne osv. Men sen på påsklovet gjorde jag en stor Hage (riktigt stor). Hanen kände sig hemma där för han har varit där när han kastrerades. Sedan så bodde dem där tills dem var vänner, vilket tog ca 3 dagar att få dem helt vänner. Vet att du inte bad om historier men är lite svårt att förklara, hihi. Men jag tycker nog att alla egentligen är bra:)
Det beror på kaninens personlighet.
Om en av dem är lite bossig och väldigt "på" så kör jag på utdragen ihopsättning och vänjer dem sakta.
Om båda är ganska neutrala/lite rädda eller väldigt vänliga av sig så kör jag en snabbare ihopsättning på liten men neutral yta (badrummet eller större transportbur).
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för svar:) Tar gärna emot berättelser om ihopsättningar #1🙂
Hur kan en "snabbare" ihopsättning gå till #2? Du får gärna berätta!
Forskning har kommit fram till detta:
# Kaniner som bott grannar har lättare att acceptera varandra. Mao är det bra att låta dem bo på varsin sida galler ett tag innan ihopsläpp.
# Det blir mindre stress om en kanin släpps in på ett befintligt revir med en befintlig rangordning, än om alla är nya på platsen.
Jag brukar låta den nya kaninen få bo i en bur på marken i hägnet där den sen ska gå. Jag utfodrar vid buren så att kaninerna i hägnet möter den nya när de äter. Jag observerar kaninerna och se hur de beter sig med galler imellan. Låter dem få göra upp i det trygga stadiet. Efter 3-4 dagar brukar jag (om det känns lugnt mellan dem) öppna åt den nya kaninen. Jag observerar och ser så att den nya kaninen inte blir jagad oavbrutet, den måste hitta gömställen där den får pausa några sekunder och jag vill se att det inte är två kaniner som slåss hysteriskt, utan det ska synas att en är dominant och den andra går undan. Om jag känner att det är väldigt lugnt låter jag dem gå ihop. Om det är väldigt kaotiskt kan jag efter ett tag ställa mig lite imellan så att den nya kaninen får lite andrum och möjlighet att undersöka omgivningen - jag drar ut på pauserna. Blir det inte lugnare får den nya gå in i sin bur igen och så provar vi igen nästa dag, eller senare samma dag. Tills det är så pass lugnt att jag med gott samvete vågar lämna dem själva.
Och viktigt som sagt att utrymmet har många gömställen och saker att försvinna utom synhåll bakom.
Tack för svar:) #4 kort fråga: när man sätter ihop två kaniner som är nya för varandra, så är det väl neutralt område som gäller?
Man brukar väl säga neutral yta eller en väldigt stooor yta. Om man sätter in en kanin i en flock kaniner som redan samsas om samma revir så är det nog inte lika känsligt som när man sätter en nya kanin i EN ENDA kanins egna revir.
När man sätter ihop bara två stycken, och inte en större grupp, tror jag att neutral yta är att föredra.
(ska svara utförligare på #3 senare, hinner inte just nu)
www.alrunans.weebly.com/
#6 Nej. Forskning visar att det är bättre sur släppa ihop dem på ett redan stabiliserat revir. Det blir mindre stress hos djuren och mindre konflikter.
#8 Du får jättegärna ge källa på denna forskning!
Av egen erfarenhet fungerade neutralt område utmärkt, medan ett befintligt revir bara frammanade aggression hos den kanin som "ägde" det.
Sedan skulle jag nog slå ett slag för att varje kaninpar är unikt, och vad som fungerat bra på en ihopsättning inte kanske fungerar alls i en annan situation.
Sätter man ihop större flockar av kaniner kan jag absolut förstå att det måste göras i det redan befintliga reviret, av praktiska skäl om inte annat.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Mina två kaniner bodde i burar bredvid varandra i ca 5 månader först (medan jag väntat på att honan skulle bli tillräckligt gammal för att kastreras). Sedan satte jag ihop dem på en relativt stor neutral yta med flera gömställen. De fick träffas där flera gånger om dagen i ungefär en vecka, sedan var de helt sams och älskade varandra och då flyttade jag över dem till en gemensam Hage där de fick bo tillsammans på heltid medan vi gjorde i ordning kaninrummet, där de nuförtiden bor tillsammans lösa i hela rummet och har det hur bra som helst! De trivs riktigt bra tillsammans och man ser att de har glädje av varandras sällskap.
Det var första gången jag satte ihop två kaniner så jag var rätt nervös innan, men allting gick väldigt bra. Jag tror att det var bra för dem att de fick bo bred vid varandra och vänja sig vid varandra på det sättet under så lång tid innan hopsättningen (särskilt för min hane som är lite osäker av sig och behöver lång tid för att vänja sig vid nya saker). och sedan funkade det jättebra att låta dem träffas på neutral yta med möjlighet att gömma sig.
Tack för svar:)
Har endast denna länkt för tillfället, källförteckning i slutet av inlägget.
http://aktivtkaninliv.blogspot.se/2014/12/nedslag-i-forskning-kring-grupphallning.html
Spännande länk! #12
#3 Efter att ha läst din andra tråd om bondingen så är nog inte "snabb-metoden" aktuell för dig, men ena paret hade jag inne i minsta badrummet med bara ett kompostgaller framför dörren. Satte in toalåda och hö därinne och de låg och stirrade på varandra från varsitt hörn. Det gjorde några kontaktförsök, och gjorde många framsteg under de timmarna, men den ena kaninen var så retsam och framfusig, så jag valde till slut att dela av ett större rum med galler istället, så de fick lugn och ro medan de lärde känna varandra.
Par nr 2, där kände jag båda kaninerna väldigt väl och visste att ingen av dem var framfusig eller dominant, så dom två satte jag i en större transportbur (för hund), det blev lite låtsas-parningar hit och dit, men de var väldigt snälla mot varandra. Dessa två bondade på bara några timmar, hade dom isär under de först tre nätterna för att vara säker, men sen har de bott ihop och trivs utmärkt.
www.alrunans.weebly.com/
Nä, snabbmetoden blir det inte:( tänkte börja med att de får bo ett par veckor med galler emellan, och turas om att vara ute och springa sig sig i köket. Hoppas på att Molly ska tagga ner med tiden helt enkelt.
För oss fungerade dejting :)
Zingo ;D
#12 Tack för länken till den intressanta forskningen! Härligt att det gjorts fler och fler studier på detta område.
Det blir dejting för Molly och Kaspers del. En framsteg nu är att Molly slutat attackera Kasper på andra sidan gallret iallafall. Nu struntar hon bara i honom.
Jag hoppar in här med en fundering inför min första ihopsättning av två kaniner. De bodde tillsammans tills de var ca 4 månader gamla (med några syskon). Sedan dess bor de utomhus i varsin bur med Hage intill varandra, endast kompostgaller emellan. De nosar ofta på varann genom gallret. När den ena lämnar sin Hage för promenader osv så blir den andra stressad, det gäller båda. Nu är de 7 månader och ska kastreras nästa vecka och jag har tänkt prova att släppa ihop dem om ca 6 veckor. Har en inhägnad altan som de brukar få vara på, en i taget såklart, och jag undrar om jag kan använda den till ihopsättningen? Det är ju inte neutral mark, men de har båda varit där lika mycket. Det vore praktiskt då den är stor och redan inhägnad och båda trivs så bra där.
#19 Hänger på här🙂Funderar lite på samma sak, fast då gäller det vårt kök. Båda kaninerna turas om att vara ute och springa i köket så bådas lukt finns ju där. Annars bor de i en halv Hage var med galler emellan. Frågan om köket skulle kunna funka som "neutral" yta eller om det måste vara en yta dom aldrig varit på någon av dem??
#19 #20 Har kaninerna varit på ytan förut så är den inte neutral. Jag tror nästan det är värre om båda bor på ytan, vilket kan leda till att båda försvarar det "reviret" som sitt eget och ingen vill ge sig. Har ni möjlighet så skura ur området med ättika och såpa för att ta bort bekanta lukter och möblera om med inredning de inte känner igen, så gör det! Då skapar ni en "ny" plats och lurar kaninerna att tro att de är någon annanstans, en neutral plats.
(Funkade för mig!)
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Jag tror ytans storlek och kaninernas kön har stor betydelse.
jag satte ihop en 3 år gammal, nyinköpt, kastrerad hane med min 2 år gamla hona. LÄNK till bilder och filmer.
Jag satte ihop mina direkt första kvällen och de har varit ihop sedan dess.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ok! Tack för era svar! Nu var det nästan fyra veckor sedan Kasper kastrerade, och att bo vägg i vägg med Molly med galler emellan (visserligen extranät också) funkar nu utan bråk. De nosar lite på varandra men inga attacker från Molly längre. Just nu sitter de bredvid varandra fast med galler emellan och tvättar sig, så söta❤️ Jag börjar fundera på när jag ska våga låta dem träffas utan galler..? (På neutral yta) Kasper har ju bara bott en dryg vecka hos oss, och jag kanske borde låta dem bo med galler emellan ett tag till innan första dejten?
#6: Jag håller inte med där. Detta var inomhus, kastrerade innekaniner.
Vi satte in en hane till honas rum, provade med galler emellan först under antal dagar försökte sakta men säkert sätta ihop dem men de bråkade & rök ihop så tussarna flög oftast, de kunde däremot äta ihop men bråken fortsatte. Så då provade vi att flytta vi dem båda till en neutral yta som rekommenderat utan andra kanindofter, nytt rum i annan lägenhet, lite mindre yta & plötsligt började de sitta nära varandra & putsa & tvätta varandra, & det verkar fungera bra. Så min gissning är att när de är på nytt område & kanske är lite osäkra så tyr de sig lättare till varandra.