Separat eller gemensam transportbur
Det börjar snart bli dags för Lunas och Benjies första veterinärbesök tillsammans (bara en årlig hälsokoll) och jag undrar hur ni med kaniner som bor tillsammans brukar göra med transportburar?
Brukar veterinärer föredra att man har separata till varje kanin?
Är det bättre för deras relation att åka tillsammans/komma hem tillsammans?
Vi har två stycken transportburar, en som är lagom för en kanin och en som är stor nog för båda två. De har aldrig suttit i transportbur tillsammans förut (detta kommer jag ju såklart testa innan vi åker någonstans med dem) men Luna brukar inte ha något alls problem med dem medan Benjie fullständigt hatar dem här hemma, tills vi är "på väg" och han osäkert kurar ihop sig i ett hörn. Kanske Lunas lugn smittar av sig på honom? Eller så blir han så sur att han ger sig på henne istället? :( Det är bara en bilresa på kanske 15 minuter, men sen lär det ju vara väntrumsider osv.
Om ni har några erfarenheter att dela med er av så tar jag tacksamt emot dem!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Du kan ju ta med en extra transportbur och se om de tycker att det är okej att vara i samma. Mina brukar dela och det gillar de. :)
Om det är två redan bondade kaniner (eller två väldigt unga kaniner) så brukar jag sätta dem tillsammans och det har aldrig varit några problem. De brukar bli lugna (pga lite rädsla antar jag) och sitta helt stilla i transporten. Jag tror det är bra att de har stöd av varandra.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Mina veterinärer har inte sagt något om att jag inte får ha båda i samma transportbur. Tycker det är bra att ha de i samma om de redan är bondade så får de tröst av varandra. Men du kan ju ta med en extra transport bur som #1 sa, ifall de börjar bråka eller så :)
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Tack för alla bra svar!
Jag ska testa innan att gå en snabbpromenad med dem i buren och se hur det funkar, och sen tar jag nog med den extra buren ifall nånting händer när vi är där.
Benjie kan vara en riktig surpuppa ibland, så bäst att vara på den säkra sidan!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram