Tänderna är sne och långa
Fick hem en kanin, där övertänderna är alldeles för långa och snea. De har växt isär. Han kan inte stänga munnen och håller på. Läste att man kan klippa dom själva. Det ser ganska akut.. Råd ??? tips? snälla.
Kontakta veterinär och boka tid för att klippa tänderna. Kontakta säljaren också! Är inte bra på nödfall, men vet hur det är när tänderna växer helt fel. :/
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Veterinär tror jag också Hoppas allt går bra med honom:)
Jag skulle tyvärr säga att den stackaren ska avlivas. Tänderna går förmodligen inte att klippa eller slipa ner.
Det är ett svårt val, men det är bäst för din nin ❤️🌺
Update: Tog han till en vännina som är djurvårdare. Tänderna är nerklippta och de gick super bra. Vi fann även en morotsbit som satt fast i munnen/halsen på honom.. Helt galet. Den hade fastnat i ena tanden och förmodligen har han försökt svälja ner den. Han hade även en stor bajsklump i rumpan. Så nu är tänderna fixade lite akut, ska ändå tas till veterinär för hur de växt isär. Han är badad och ompysslad och ligger nu o sover. Stackars lilla kanin ❤️😞
Stackare😕 Varifrån är han? Låter inte som att förra ägarna tog så bra hand om honom… :/
Men att tänderna växte fel kan väl ha varit ett engångsfel? Om de inte växer tillbaka på samma sätt så är det nog inga problem alls. :)
Ha det gött, igelkött!
Ja, sålänge nog man ser att han kan äta och övrigt ser bra ut så kan man rädda kaninens tänder genom att du ringer och bokar en tid hos en bra veterinär. Dom vet bäst när dom ser hur situationen ser ut. Kan du kontakta förra ägaren och prata med personen och fråga vad f*n vad som har hänt. Eller så kör du ditt race, gå via veterinären och går vidare.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Ja, har du kontaktat förra ägaren? Hur kan man ha en kanin utan att märka att dens tänder växer helt fel!? 😡
Ha det gött, igelkött!
Man kollar väl ändå kaninens tänder innan man säljer den? Eller förresten, man kollar dem regelbundet. Ett sådant bett har knappast kommit över en natt.
Kanintänder ska slipas, INTE klippas. Förhoppningsvis rättar bettet till sig efter ett par slipningar. Om inte, så skulle jag låta stackaren somna in.
Kollade ni kindtänderna också?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se